Inleiding
De poort van Deventer bestaat uit 3 projecten, namelijk:
De drie projecten worden hierna afzonderlijk beschreven. |
---|
Gasfabriekterrein
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Algemeen:
Kavelverkoop:
Civiele werkzaamheden:
Tijdelijk gebruik
| |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Inhoudelijk vormen het bestemmingsplan, de structuurvisie Stadsaszone en de Omgevingsvisie de koers voor de ontwikkeling van het Gasfabriekterrein. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de kavelverkoop en herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek” op gang. Voor de verdere doorontwikkeling wordt afstemming gezocht met de doorontwikkeling van het Nouryonterrein en visievorming omgeving Gashavenstraat. | |||
Financiën | Op koers | ||
Het Gasfabriekterrein kent een tekort van €0,60 mln. bij zomeractualisatie 2022 en is een verlieslatende grondexploitatie. Dit tekort van €0,60 mln. (netto contant per 1-1-2022) is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Conform planning ten tijde van Jaarrekening 1-1-2022. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Zie boven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met een risico van mogelijk gederfde grondopbrengsten vanwege reservering van de kavel Fittershuisje voor een mogelijke ontsluitingsweg achter S/Park langs van € 197.500, kans van optreden 50% is € 98.750. Het risicoprofiel wordt naar boven bijgesteld met € 100.000. Er wordt nu rekening gehouden met een extra risico dat het resultaat van de aanbesteding gezien de moeilijk voorspelbare prijsstijging die momenteel gaande is, hoger uitvalt dan de nu aangehouden besteksraming (€ 200.000, kans van optreden 50%, € 100.000). | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Conform planning ten tijde van Jaarrekening 1-1-2022. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden, (o.a. overleg met De Gasfabriek BV/1618 Vastgoed, overleg Poort van Deventer-Noord, overleg met potentiële kopers en overleg met tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn nog alom positief. | |||
Overige informatie | |||
In samenwerking met beleid (RO en Economie) is in het bestemmingsplan Stad en Dorpen een goede definitie van de bestemming “Campus Gasfabriek” opgenomen, met als doel: een goed hanteerbaar toetsingskader voor de verdere invulling van het terrein. Door de gesprekken met potentiële kopers kan deze omschrijven verder ingekleurd worden. Dat krijgt een plek in de eerder genoemde stedenbouwkundige schets. De verkoop van nog te verkopen kavels in 2023 wordt voorbereid conform de eisen die het Didam Arrest daaraan stelt. De kavelpaspoorten worden geactualiseerd waarbij:
|
Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het betreft de ontwikkeling van gemeentelijke gronden voorheen bekend onder de naam Bergweide 5.2, onderdeel van het voormalige complex Groot Bergweide. Onder de naam Teugseweg maakt het nu, tezamen met het Gasfabriekterrein, deel uit van het cluster Stadsentree. De Stadsentree omvat gronden van de gemeente, Postillion en McDonalds. In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. De oorspronkelijke gemeentelijke grondexploitatie is sinds 2015 onderdeel geworden van een gebiedsontwikkeling dat werd getrokken door ontwikkelaar Explorius met de werktitel ‘Deventer Experience’. Het plan voorzag in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldeed aan de gemeentelijke ambities voor het gebied. Gemeente en Explorius werkten samen op basis van een intentieovereenkomst aan de haalbaarheid van de ontwikkeling. Daarin was ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. Deze samenwerking is in 2021 beëindigd en de ontwikkelingen zijn tijdelijk gepauzeerd in afwachting van de uitkomsten van het project Mobiliteit Poort van Deventer. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Verwezen wordt naar het project Mobiliteit Poort van Deventer. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Om die reden is in overleg, en met wederzijdse instemming, met Explorius de intentieovereenkomst beëindigd. Na het beëindigen van de samenwerking met Explorius is het project tijdelijk gepauzeerd. Zodra de resultaten van het project Mobiliteit Poort van Deventer bekend zijn wordt gezocht naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied. Dat gaat in samenwerking met alle eigenaren en gebruikers van het gebied. Een bijzondere situatie geldt voor de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is de oude carpoolplaats inmiddels opgeheven. De nieuwe carpoolplaats is geprojecteerd op de grond van het Postillion. Met Postillion is overeenstemming bereikt over de inrichting en de kwaliteit van deze carpoolplaats. De financiering vindt plaats op basis van een 50 – 50 kostenverdeling tussen gemeente en Postillion. De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland, bedoeld als compensatie voor het opheffen van de oude carpoolplaats. De gemeentelijke bijdrage in de aanlegkosten worden betaald uit die provinciale vergoeding. Daarvoor is een overeenkomst gesloten. Inmiddels is deze carpoolplaats gerealiseerd. In het gebied kan ook een reclamemast worden opgericht. Met de initiatiefnemer Greenledwalls is inmiddels een overeenkomst gesloten voor de huur van de grond waarop de mast wordt opgericht. Greenledwalls heeft de procedure voor een omgevingsvergunning opgestart. De raad heeft bedenkingen geuit bij het plaatsen van de reclamemast. Met name een conceptadvies van Rijkswaterstaat met betrekking tot de frequentie van wisseling van de reclame-uitingen op de led-schermen speelt hierin een rol. In verband met de verkeersveiligheid wil Rijkswaterstaat deze frequentie van 6 seconden opschroeven naar 12 uur. Greenledwalls geeft aan het project door te zetten maar dat de drempel voor het lokale MKB hierdoor hoger wordt om te adverteren. Hoewel het vergunningentraject een zaak van Greenledwalls en de gemeentelijke vergunningsverlening, heeft dit effect op de gebiedsontwikkeling zelf. Het niet doorgaan van de reclamemasten maakt het dat de grond niet kan worden uitgegeven, hetgeen leidt tot een afname van het planresultaat van de grondexploitatie. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Door het pauzeren van de activiteiten nvt | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
De huidige grondexploitatie wordt ultimo 2022 afgesloten. Dat gebeurt nadat de transacties rond de carpoolplaats medio 2022 zijn afgerond. De grondexploitatie kent een nadelig resultaat van €163.000, uitgaande van uitgifte van de grond onder de reclamemast. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Zie hierboven. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het netto risicoprofiel bedraagt € 250.000, verband houdend met de grondopbrengsten voor de reclamemast. De transactie is pas definitief zodra de omgevingsvergunning voor de mast is verleend. Daarover bestaan nog enkele onzekerheden. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Door beëindiging van de activiteiten n.v.t. Zie hierboven | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Alle partijen zijn volledig geïnformeerd. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Verkeersinfrastructuur
Projectnaam | Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | ||
Portefeuillehouder | M. Elferink | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Aanleiding Project Het drukste kruispunt van Deventer (Zutphenseweg – Visbystraat – Deventerweg – Teugseweg) zit tijdens de spits aan zijn maximumcapaciteit. Toename van verkeer betekent tijdens de spitsen langere wachttijden. Verkeerskundig en fysiek zijn er geen opties voor verruiming van de capaciteit. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen die nog niet verankerd zijn in een bestemmingsplan en die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, niet mogelijk. Projectopdracht | |||
Besluitvorming | |||
- Raadsmededeling 2020-001065: Tussenstand en vervolgstap Mobiliteit Poort van Deventer, d.d. 27-10-2020 | |||
Projectfase | Initiatieffase | ||
Stand van zaken | |||
In het voorjaar / zomer 2021 werd de verkeerskundige effectiviteit samen met Goudappel Coffeng onderzocht. Op basis van de resultaten werden najaar 2021 kostenramingen gemaakt voor de benodigde investeringskosten. Resultaat onderzoek verkeerskundige effectiviteit op hoofdlijnen In de uitwerking heeft Goudappel zich gericht op de verkeerskundige effecten voor automobiliteit. Vanuit dat oogpunt richt het onderzoek van Goudappel zich op het effect van de maatregelen 1&8, 3, 4 en 6 op de verkeerscapaciteit. Deze maatregelen zijn modelmatig doorgerekend. Raakvlakken met andere grote projecten
Project overstijgend vindt afstemming plaats met de volgende projecten/ initiatieven
| |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Financiën | Op koers | ||
Midden 2022 is de financiële prognose voor deze initiatief fase dat gemaakte kosten + prognose van nog te maken kosten valt binnen het beschikbaar gestelde budget. Het restbudget uit 2021 is overgeheveld naar 2022. Het project bevindt zich in de afrondende fase. Resultaten en een advies tot vervolgtraject zal in najaar 2022 aan de raad worden voorgelegd. De prognose is dat er bij afronding van deze fase van het project najaar 2022 budget over zal zijn waarvan geadviseerd zal worden deze in te zetten voor de gedeeltelijke dekking van een vervolgtraject waardoor we in 2022 vervolgstappen kunnen zetten en het momentum met samenwerkende bedrijven kunnen behouden. | |||
Afwijking begroting? | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In deze intentiefase van het project is er nog geen sprake van grote financiële risico's en de beheersing daarvan. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
- Besluitvorming College, inclusief voorstellen vervolg (proces, benodigd budget, op te leveren resultaat): 1e kwartaal 2023; | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Brede externe afstemming van resultaten met partijen in het gebied heeft plaats gevonden in het voorjaar van 2022. In het proces tot nu toe heeft onderstaande afstemming plaats gevonden:
| |||
Overige informatie |