Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2022, 3e kwartaalrapportage 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van een nieuw bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark. Het totale projectgebied is circa 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. A1 Bedrijvenpark is voor Deventer een belangrijke ontwikkelingslocatie voor bedrijven. Deventer heeft lang geen uitbreidingsmogelijkheden gehad, waardoor grote nieuwvestigers en lokale bedrijven die wilden doorgroeien nergens terecht konden. A1 Bedrijvenpark is door haar aard en ligging zeer geschikt voor logistiek, duurzame maakindustrie en voor lokale bedrijven die willen doorgroeien. Oorspronkelijk betrof het terrein grondgebied van de gemeente Gorssel en provincie Gelderland. In een convenant (1999/2004) zijn diverse afspraken en beperkingen opgenomen voor A1 Bedrijvenpark. Dit gaat op voor milieucategorieën, bouwhoogtes, afstand tot de bebouwing en afspraken over grondwallen en bufferzones. Door het zorgvuldig inpassen van de belangen van flora en fauna wordt een kwalitatief goed plan verkregen waarin ecologische zones een belangrijke plek hebben gekregen en waarin bescherming van soorten, natuurinclusief bouwen en een fijne werkomgeving vanzelfsprekendheden zijn. In mei 2013 is het bestemmingsplan A1 Bedrijvenpark, 1e partiële herziening onherroepelijk geworden. Het exploitatieplan was al onherroepelijk. Hiermee was de weg vrijgemaakt om met de realisatie te starten. Per december 2014 is de onderdoorgang onder het spoor gereed en is de deur naar het bedrijvenpark echt open. Het oostelijke deel is bouwrijp gemaakt (wegen, terrein op hoogte brengen, NUTS, riool, etc) en vanaf 2015 zijn de eerste bedrijven er zich gaan vestigen. Inmiddels is het oostelijk deel ook woonrijp gemaakt en overgedragen aan de beheerorganisatie. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is de maximale milieucategorie 3.2, wat betekent dat bedrijven uitgedaagd worden om te innoveren om zich te kunnen vestigen op A1 Bedrijvenpark. Vanaf de start is gekozen om het A1 Bedrijvenpark aardgasloos te maken. Dit vergt vernieuwende manieren van bouwen en het inrichten van bedrijfsprocessen. Zo zijn er twee windmolens direct aangesloten op het terrein en er is een LNG tankstation gerealiseerd. Daarnaast zijn er op dit moment initiatiefnemers die onderzoek doen naar de haalbaarheid van een smart energy hub. Doelstelling is om een toekomst vast bedrijvenpark te realiseren dat over 20 jaar nog steeds aantrekkelijk en concurrerend is om bedrijven te kunnen binden. De groene setting geeft ook invulling aan het duurzame karakter. Waterstof De verkoop van de gemeentelijke gronden in ‘Oost’ is voor een groot deel afgerond en er resteren niet veel kavels meer. De gemeente Deventer heeft tot en met 2021 ruim 33,3 ha. geleverd bij de notaris. Het geactualiseerde bestemmingsplan (BP) op 23 september 2020 door de raad vastgesteld. Hiermee zijn de inbedding van de verbrede snelweg A1 en een aantal duurzame ambitiesgeregeld. Op 8 juli 2022 is de vierde herziening van het exploitatieplan vastgesteld. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
De gemeente Deventer heeft tot en met 2022 ruim 33,3 ha. geleverd bij de notaris voor het oostelijke deel van A1 bedrijvenpark. Er was op Oostelijke deel een kavel gereserveerd door Necron waarover een juridisch conflict is ontstaan. De rechtbank heeft hier inmiddels een uitspraak over gedaan en aangegeven dat partijen hierover verder in onderhandeling moeten treden. Verkoopstrategie
De uitgifte gaat op volgende wijze: 1. Verkoop via inschrijving/pitch 15 kavels 2. Zelfrealisatie grondeigenaar in combinatie met één-op-één verkoop 3. Werk/woonlocaties voor kermisexploitante Bouwrijpmaken | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. Op basis van de actualiteiten is de grondexploitatie bijgesteld (zomeractualisatie). De verliesvoorziening voor A1 Bedrijvenpark is daarbij verlaagd naar €21,6 miljoen De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. In de opdracht voor het bouwrijpmaken is een indexeringsclausule opgenomen. Deze indexering (t.o.v. de aanneemsom uit 2020) is op dit moment ruim 25%. Op een opdracht van 3,2 miljoen geeft dit ca. €767.000 aan extra kosten. Dit wordt opgevangen in de post onvoorzien van de grondexploitatie en heeft daardoor geen direct effect op het resultaat en ontstaat er minder ruimte om andere tegenvallers op te vangen. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
zie boven | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Naast de verliesvoorziening zijn er 5 risico’s opgenomen in het risicodossier die niet opgevangen kunnen worden in de grondexploitatie:
Het totaal netto risico is dan: €0,875 miljoen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Voor 2022 is een nieuwe begroting opgemaakt. | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Planning op hoofdlijnen: Uitgifte, verkoop en woonrijpmaken deel ‘Oost’: 2019-2023; | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Een belangrijke gesprekspartner bij de ontwikkeling is de dorpsraad Epse. Vanuit het verleden zijn er afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het A1 Bedrijvenpark Deventer in relatie tot het beperken ven de overlast voor het dorp Epse en bewoners die er vlakbij wonen. De afspraken uit 1999 en 2005 zijn omgezet in een bestemmingsplan en inrichtingsplan (2009/2012). In de praktijk blijft het belangrijk om de inzichten over de plannen en verschijningsvormen buiten met elkaar te bespreken. De dorpsraad, de gemeente Lochem en de gemeente Deventer spreken hier met regelmaat over. Daar waar mogelijk investeert Deventer extra in afschermend groen of tracht bedrijven te bewegen extra maatregelen (t.o.v. vigerende wetgeving) te nemen om overlast in de vorm van zicht of geluid verder te beperken. Dit lukt regelmatig, maar ook soms niet. Afgelopen kwartaal is er een gesprek geweest met vertegenwoordiger van de Dorpsraad Epse. Er is aandacht gevraagd voor licht overlast. Bij een aantal bedrijven zijn de lampkappen gedraaid. Het is nog niet voldoende duidelijk of hiermee de klachten zijn verholpen. | |||
Overige informatie | |||
Geen bijzonderheden. |
De Nieuwe Keizer
Projectnaam | De Nieuwe Keizer | ||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | ||
Rapportagedatum | 6 oktober 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het project betreft de doorontwikkeling van het concept De Nieuwe Keizer (DNK) en de daarbij behorende organisatie alsmede het gemeentelijke vastgoed. Dit omvat de Schouwburg, het voormalig Filmhuis, de Iris-kantoren en verhuur van het Kunstcircuit’ aan de Keizerstraat. Het projectdoel is te komen tot een toekomstbestendig multifunctioneel cultuur- en zakelijk ontmoetingscentrum. Eén locatie, centraal gelegen in de Kien, tussen station en de binnenstad; geschikt voor cultuur-, educatie, horeca en zakelijke functies. Deze ambitie is op 13 april 2021 gepresenteerd door de directeur a.i. van de Deventer Schouwburg (DS); Gabriel Oostvogel. Deze ontwikkeling, passend in de diverse pijlers van het gemeentelijk beleid, vergt diverse inspanningen. Inspanningen op het gebied van interne organisatie; verregaande samenwerking tussen culturele partners, onderwijs en bedrijfsleven, maar ook een forse verbouwing van de technisch sterk geïntegreerde gemeentelijke panden. | |||
Besluitvorming | |||
Begin september 2021 heeft het college het voorstel aan de raad aangeboden met als beslispunten: Beeldvormende sessie: 6-10-2021 In de Voorjaarsnota 2021 is een de volgende reservering opgenomen: Dit is als volgt tot stand gekomen: Het resterende deel van de investering in de stichtingskosten, namelijk €3,8 miljoen is ongedekt. Hiervoor is een reservering gevraagd bij de VJN 2021. Naast de stichtingskosten is eenmalig €360.000 gevraagd vanuit de algemene middelen voor de projectorganisatie. Daarnaast zijn aanloopkosten en aanloopverliezen op €400.000 geraamd (ook eenmalig uit de algemene middelen te dekken). Deze besluitvorming is afgerond op 17-11-2021 Het project verkeert in de Verkenningsfase; Binnen de Verkenningsfase onderscheiden we, in overeenstemming met de Evaluatie Leidraad Grote Projecten, de Definitie en Ontwerpfase (VO en DO). | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Op dit moment zijn de visie, het concept (businesscase) en de geactualiseerde exploitatie afgerond. Het PvE voor het gebouw is in basis gereed en zal na besluitvorming in de VO fase verder worden uitgewerkt. De investeringsraming en de scenario’s voor verduurzaming inclusief raming zijn afgerond. De voorbereidingen voor de besluitvorming afronden Definitiefase DNK zijn in volle gang. 8-11-2022 wordt het B&W besluit verwacht, daarna gaan de stukken naar de Gemeenteraad. Dit is conform planning gemeld in Q2 2022. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
De algemene uitvoering van het project vindt plaats binnen de gestelde kwalitatieve kaders. Een kwalitatief goed doordacht en breed gedragen cultureel- en zakelijk concept is leidend. Hier worden geen concessies op gedaan. De scope van de transformatie bevat alle 4 de gebouwdelen zoals benoemd in de Initiatieffase. | |||
Financiën | Op koers | ||
Met de benodigde bijsturing krediet in Q2 zijn de middelen voldoende om de definitiefase af te ronden. Bij een go op de volgende fase worden opnieuw middelen beschikbaar gesteld. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Begroot definitiefase €120.000; Prognose uitgaven €150.000; | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
In raadsvoorstel 2022-513 van 8-11-2022 wordt een toelichting gegeven op het benodigde investeringsbedrag. | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
In raadsvoorstel 2022-513 van 8-11-2022 wordt een toelichting gegeven op het benodigde exploitatiebedrag. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Voor het project is een uitgebreide risicoanalyse uitgevoerd, waarbij aan de hand van (kans x gevolg) de risico’s in kaart zijn gebracht. De risico’s zien toe op de volgende drie hoofdcategorieën:
De belangrijkste risico’s aan het einde van de definitiefase:
Ter beheersing van de risico’s en de gevolgen treft het projectteam de volgende maatregelen:
| |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Start Realisatie fase Q4 2025 – oplevering Q4 2026. Na Definitiefase ‘onder één dak’: + 9 maanden. | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
De planning is in Q2 rapportage geactualiseerd, maar in Q3 zien we dat realisatie nog verder vertraagd. Met het toevoegen van Definitiefase ‘onder één dak’ loopt de realisatie en oplevering nog verder vertraging op. De VO fase start dan niet na einde besluitvorming definitie fase DNK, maar 9 maanden later. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Bij de uitwerking van het concept DNK door de huidige directeur wordt extra ingezet op breed draagvlak binnen de eigen organisaties en binnen de key partners in de stad en in de Kien. Deze zijn gedefinieerd in een participatie & co-creatietraject betrokken stakeholders dat in de komende twee maanden wordt uitgevoerd. Hiervoor is onder aansturing van de directeur/kwartiermaker Yelow Concepts ingehuurd. Vanuit het programma Cultuur wordt gestuurd op samenwerking tussen de diverse culturele partijen. Vanuit de Kien wordt samenwerking tussen Kien partners en zakelijke partners gestimuleerd. | |||
Overige informatie | |||
De beschikking “Vitaliteit van Steden” ad €1.6 miljoen voor fysieke projecten in de Kien’ is ontvangen. Subsidievoorwaarde is dat de €1.6 miljoen uiterlijk 31-12-2024 uitgegeven dient te worden. De eerder geraamde investeringen (€10.6 miljoen, waarvan €3.8 miljoen onrendabele top en €760.000 projectkosten/aanloopverliezen) dienen als cofinanciering voor deze €1,6 miljoen. Overleg met de provincie is gestart om andere cofinanciering in te mogen zetten. |
Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis
Projectnaam | Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis | ||
Portefeuillehouder | I. Duursma-Wigger | ||
Rapportagedatum | 3e kwartaal 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Op 26 januari 2022 heeft de raad een besluit genomen over de huisvesting Burgerweeshuis op basis van de onderzoeken naar fasering op de alternatieve locaties (4advies) en naar de businesscase/ exploitatie van een toekomstbestendig poppodium (Berenschot). In opdracht van de raad zijn twee scenario’s onderzocht, in samenwerking met Burgerweeshuis: verbouwing van de huidige locatie of vestiging op een alternatieve locatie. Voor het scenario van een alternatieve locatie heeft de raad gevraagd om de mogelijkheden van fasering te onderzoeken en om ter afronding van de initiatieffase één voorkeursscenario voor te leggen. In het raadsvoorstel waarover op 26 januari jl. is besloten is het scenario ‘In één keer over’ naar de Sint Olafstraat 5 als voorkeursscenario voorgelegd. De raad heeft het college opgedragen het huisvestingsproject Burgerweeshuis aan te merken als groot project zoals bedoeld in de Leidraad Grote Projecten (Voorjaarsnota 2021, motie 10b.1). Conform raadsbesluit en leidraad is het project overgegaan naar de Verkenningsfase met als doel/ projectresultaat najaar 2022 een raadsbesluit over het verfijningsonderzoek naar de voorkeurslocatie (incl. risico’s en beheersmaatregelen, vastgoed investering/ exploitatie en businesscase/ exploitatie BWH). Binnen de Verkenningsfase onderscheiden we, conform de Evaluatie Leidraad Grote Projecten, de Definitie-, Ontwerp- (VO en DO) en Voorbereidingsfase. Met dit raadsbesluit wordt de Definitiefase afgerond. Bij een ‘GO’ besluit gaat het project over naar de Ontwerpfase, waarover de raad besluit. Het raadsbesluit van 26 januari 2022 is gegaan over het voorstel van het college om:
Achtergrond Met dit project beoogt het college een volgende stap te zetten in de realisatie van een toekomstbestendig poppodium in de gemeente Deventer. In het Bestuursakkoord (2018-2022) is hierover het volgende opgenomen: “Het Burgerweeshuis heeft plannen voor een grote verbouwing. In het najaar verschijnt een verfijningsonderzoek. Daarmee en met de Cultuurvisie, wordt duidelijk wat de behoeften en de mogelijkheden zijn en kunnen we keuzes maken. Zo komt een lang gekoesterde wens om het poppodium goede huisvesting te bieden, die past bij de kwaliteit van de programmering, dichterbij. Daarnaast willen we programmering die aantrekkelijk is voor jongeren en de instellingen worden daartoe uitgedaagd.” Het nieuwe bestuursakkoord (2022-20226) | |||
Besluitvorming | |||
Het traject dat zich richt op de definitiefase is gestart vanaf raadsbesluit d.d. 26 januari 2022. Dit raadsbesluit gaat onder andere over de uitkomst van het verfijningsonderzoek voor Sint Olafstraat 5 (incl. risico’s en beheersmaatregelen, vastgoed investering/ exploitatie en businesscase/ exploitatiebegroting BWH) en het benodigd krediet voor de volgende fase. De definitiefase is in Q3 afgerond en gaat in november ter besluitvorming naar de raad. | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Het project dat zich richt op de definitiefase, is in Q1 2022 van start gegaan conform het raadsbesluit van 26 januari 2022 (2021-149). Bij dit besluit is een motie aangenomen, waarin de raad vraagt naar een startsessie om input te kunnen geven op de verkenningsfase. Voor deze startsessie die op 2 maart jl. heeft plaatsgevonden, heeft het college een raadsmededeling en het plan van aanpak voor de definitiefase aan de raad aangeboden. In deze startsessie is een toelichting gegeven op o.a. projectfasering, risico’s en beheersmaatregelen en op het verfijningsonderzoek. De raad heeft haar wensen, ideeën en suggesties meegegeven. Bureau 4advies heeft opdracht gekregen om het verfijningsonderzoek uit te voeren. Daarnaast is opdracht gegeven aan externe bureaus voor o.a. de bouwhistorische verkenning, constructief onderzoek, getekend Programma van Eisen (PvE), installatietechniek en akoestisch onderzoek. Het projectteam met vertegenwoordigers vanuit de gemeente, Burgerweeshuis en BRUT heeft deze onderzoeken begeleid. In het projectteam worden de risico’s van dit project regelmatig gemonitord. Een van de grootste risico’s is het niet kunnen verwerven van het pand Sint Olafstraat 5, waarin Burgerhaven – het pop-up podium van Burgerweeshuis is gevestigd, dat in particulier bezit is. Daarnaast zijn er risico’s verbonden aan de transformatie opgave van het pand (met monumentale waarde) en risico’s gekoppeld aan de ontwikkeling van haveneiland, zoals infrastructuur cq. ontsluiting, parkeren en openbare ruimte, milieuaspecten en wonen (in dit verband de motie van de gemeenteraad over de gemeentelijke ambities t.a.v. wonen). In Q3 is de definitiefase (deelfase 1 van de Verkenningsfase) voor Burgerweeshuis afgerond. In Q4 volgt besluitvorming in de raad over het verkennen van het samenvoegen van de functies van De Nieuwe Keizer en Burgerweeshuis onder één dak | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Financiën | Op koers | ||
Voor dit project is bij raadsbesluit een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van €150.000. Daarvan is tot 1 oktober 2022 €145.417 uitgegeven, waarvan €77.421 aan onderzoeken en €67.996 aan ureninzet. De kosten die we maken o.b.v. het collegebesluit met de huurverlenging van de Sint Olafststraat 5 worden gedekt uit de reeds gereserveerde middelen voor BWH (huurlasten €23.600 in Q3; huurverlenging loopt tot 1 april 2023). Daarnaast wordt het project vanuit programma middelen ondersteund door het expertbureau Building leisure. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Ja | ||
In raadsvoorstel 2022-815 van 8-11-2022 wordt een toelichting gegeven op het benodigde investeringsbedrag. | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
In raadsvoorstel 2022-815 van 8-11-2022 wordt een toelichting gegeven op het benodigde exploitatiebedrag. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Tijdens de Verkenningsfase van het project huisvesting Burgerweeshuis is geconstateerd dat het project nog heel veel risico's kent die nu niet volledig te overzien of te beheersen zijn, waardoor de kosten van het project kunnen oplopen; deze risico's zijn - naast de vastgoed risico's - gekoppeld aan de ontwikkeling van haveneiland (eigendom/aankoop pand, infrastructuur cq. ontsluiting, parkeren en openbare ruimte, wonen, milieuaspecten). Dit heeft geleid tot de wens om eerst een alternatief te onderzoeken waarin de beide podiumfuncties van Burgerweeshuis en De Nieuwe Keizer op één plek, in één gebouw worden gesitueerd. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
In Q3 zien we dat realisatie vertraagd. Met het toevoegen van Definitiefase ‘onder één dak’ loopt de realisatie en oplevering mogelijk nog verder vertraging op. Indien gekozen wordt voor het scenario ‘onder één dak’ start de VO fase niet na einde besluitvorming definitie fase BWH, maar 9 maanden later. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De communicatie vanuit het project waarin zowel Burgerweeshuis als de gemeente zijn vertegenwoordigd, hangt nauw samen met de huidige situatie aan de Bagijnenstraat en de relatie met omwonenden. | |||
Overige informatie | |||
Dit project hangt nauw samen met 2 andere gemeentelijke trajecten waarover besluitvorming nog moet plaatsvinden, namelijk:
|
De Marke Zuid
Projectnaam | De Marke Zuid | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (vmbo) en de sporthal Keizerslanden zijn aan vervangende nieuwbouw toe. Op basis van een locatiestudie, die is uitgevoerd door de gemeente Deventer, is besloten dat de vervangende nieuwbouw van beide gebouwen gaat plaatsvinden op de Marke Zuid (zie figuur 1). Voor de school gaat het om het realiseren van onderwijsruimte voor vmbo leerlingen die ook praktijkonderwijs volgen. Voor de sporthal gaat het om het vervangen van de sporthal Keizerslanden. In 2017 zijn er moties (2017-1481) door de raad aangenomen die het uitgangspunt vormen voor de duurzaamheidsambities voor beide gebouwen. De raad wil dat bij de investering voor een nieuw duurzaam schoolgebouw en sporthal als uitgangspunt tenminste BREEAM ambitie excellent wordt gehanteerd. De moties moeten echter niet leiden tot een langere doorlooptijd en/of hogere projectkosten. De raad is begin juli 2021 geïnformeerd via een raadsmemo dat de beschikbare budgetten niet toereikend zijn om volledig aan de motie te kunnen voldoen. Op 13 juli 2022 is opnieuw een motie ingediend om dit te onderzoeken. Op het terrein van de Marke Zuid bevindt zich ook het clubgebouw van de Deventer Scheidsrechtervereniging (DSVeO). Deze vereniging heeft recht van opstal en heeft het clubgebouw in eigendom. De locatie de Marke Zuid grenst aan het Ludgeruskwartier/Roelantflatlocatie. Afhankelijk hoe de locatie de Marke Zuid zich gaat ontwikkelen kan hiermee aansluiting gezocht worden. Er is een stedenbouwkundige invulling (zie figuur 1). Het ontwerp bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen er zijn 11 zienswijzen ingediend en is in juni 2 keer behandeld bij de raadstafel en is op 13 juli vastgesteld door de gemeenteraad. Na vaststelling heeft het bestemmingsplan 6 weken ter inzage gelegen. Er zijn 2 beroepschriften ingediend. Het bestemmingsplan wordt daarom behandeld bij de Raad van State. De behandeltermijnen bij de Raad van State lopen op tot 12-18 maanden. De aanbesteding van de sporthal is mislukt. Er is geen partij gevonden die de sporthal voor het plafondbudget kan realiseren. Er wordt nu bekeken op welke wijze hier verder invulling aan gegeven kan worden. | |||
Besluitvorming | |||
Reeds genomen besluiten:
Waar nog besluit over genomen moet worden:
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Het project bevindt zich in de verkenningsfase (definitie). Voor zowel de sporthal als de school liggen er businesscases waarin de partijen zich kunnen vinden. De businesscases zijn ter besluitvorming aangeboden aan het college van B&W op 6 juli 2021, de nota is conform aangenomen. De afspraken met Stichting Carmel College om de financiële dekking voor de extra 1.200 m² BVO rond te krijgen moeten nog wel conform de uitgangspunten uit de nota worden vast gelegd in een samenwerkings- en realisatieovereenkomst. School en bouwhoogte Klankbordgroep Wat heeft de klankbordgroep tot nu toe opgeleverd?
Tijdens de raadstafel waren er 3 insprekers. Zij hadden de situering van de sporthal en school liever anders gezien. De gemeente en Stichting Carmelcollege hebben gezamenlijk een landschapsarchitect ingehuurd voor het ontwerp van de buitenruimte. De buurt wordt hierbij betrokken via de klankbordgroep en geïnformeerd via een digitale nieuwsbrief. Bestemmingplanprocedure Na vaststelling heeft het bestemmingsplan 6 weken ter inzage gelegen. Er zijn 2 beroepschriften ingediend. Het bestemmingsplan wordt daarom behandeld bij de Raad van State. De behandeltermijnen bij de Raad van State lopen op tot 12-18 maanden. Stijgende bouwkosten | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
De businesscases voor de school en de sporthal zijn opgesteld volgens de meest recente vastgestelde ruimtelijke kaders (10.200m² BVO voor de school en een één op één vervanging van sporthal Keizerslanden, nota 2020-000641). Op basis van de nieuwe richtlijnen komen er in de nieuwe sporthal wel grotere sportvloeren. De sporthal wordt daarmee groter dan de huidige sporthal Keizerslanden. Hier is in de businesscase rekening mee gehouden. Met de komst van Devinco naar de Marke Zuid zijn er nog een aantal kleine aanpassingen gedaan in het functioneel plan van eisen. School Sporthal | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
1. Nieuwbouw school : De financiële bijdrage voor de nieuwbouwschool is conform de VNG-norm voor onderhuisvesting. Voor 10.200m² BVO is dekking beschikbaar. Het gaat om een bedrag van €25,5 miljoen. Een deel daarvan (1.200m² BVO)3,4 miljoen wordt gedekt uit de grondopbrengsten van de ontwikkellocaties: De Marke Noord, De Marke Zuid en de Boerhaave-locatie. De Marke-Noord en Zuid worden ontwikkeld door de gemeente. De Boerhaave-locatie door Stichting Carmelcollege (zij staan garant voor een bijdrage van €750.000). Omdat de fasering van de investering en de winstneming uit grondexploitatie van elkaar verschillen, moet de financiële verwerking via een reserve (de reserve kapitaalslasten) verlopen: de kapitaalslasten van de €3,4 miljoen investering worden onttrokken en de te realiseren winsten uit de grondexploitatie worden gestort in de reserve kapitaalslasten. De Stichting Camelcollege / Etty Hillesum Lyceum bouwt voor eigen rekening en risico. Er vindt alleen verrekening plaats van de werkelijke indexering op basis van CBS die jaarlijks in september door de VNG voor onderwijshuisvesting bekend wordt gemaakt, zowel op het investeringsbedrag als op de verwachte opbrengsten uit de ontwikkellocaties. Er is gerekend met 3% per jaar. Met de huidige schaarste van bouwmaterialen ontstaat het risico dat de gebudgetteerde index niet toereikend is. Het is echter niet te voorspellen hoe de schaarste zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Voor het jaar 2022 is de indexatie 4,92%. Het financiële effect is verwerkt in de vorige kwartaalrapportage 2022. Er zal tegen de tijd van de sloop van de schoolgebouwen ook een verrekening plaats vinden op basis van de werkelijk gemaakte sloopkosten. In deze posten zit een risico. De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor de kosten van sloop. De school heeft aangegeven dat het budget niet voldoende is. Er wordt daarom een second opinion uitgevoerd op de raming en tekeningen van het voorlopig ontwerp van de school. 2. Nieuwbouw sporthal: 3. Deventer scheidsrechtersvereniging: 4. Buitenruimte 5. Overige financiële aandachtspunten | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Ten opzichte van het vastgestelde krediet in 2017 (€10,5 miljoen voor de school en €4,5 miljoen incl. BTW voor de sporthal) is er een afwijking in het totaal investeringsniveau. Er is voor de sporthal € 8,3 mln beschikbaar en voor de school € 25,5 mln | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Niet van toepassing, er is nog geen sprake van exploitatie | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Risico’s Er zijn verschillende risico’s die kunnen zorgen voor vertraging en / of kostenverhogend werken. Met name de bestemmingsplanwijziging, uitkomst van de aanbesteding, SPUK-regeling, stijging van de bouwkosten en vertraging zijn belangrijke risico’s. Momenteel doen zich een aantal risico’s voor. Dit zijn:
Een groot risico op dit moment zijnde afhankelijkheden in het project. Een voorbeeld hiervan is dat er nog contracten moeten worden gesloten met zowel het schoolbestuur als DSVeo en Devinco. Zonder deze contracten isde ontwikkeling op de Marke Zuid niet mogelijk of lastig uitvoerbaar. De ruimte op het terrein is beperkt daardoor moeten er concessies worden gedaan bij de invulling van het terrein. Daarnaast moet ook gekeken worden hoe dubbel gebruik zo goed mogelijk kan plaatsvinden. Voor gunning van de sporthal is het nodig dat overeenkomsten Devinco en scheidsrechtersvereniging zijn getekend. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Niet van toepassing | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
We verwachten dat de school voor het schooljaar 2025 in gebruik genomen kan worden en dat de sporthal in 2024 opgeleverd kan worden. Het opleveren van de sporthal in 2024 zorgt er voor dat het niet helemaal meer zeker is of SPUK-regeling van toepassing is. Het afronden van de definitiefase is vertraagd. De oorspronkelijke planning op hoofdlijnen gaf echter voldoende speling om eventuele vertraging in het begin op te vangen om de sporthal in 2024 op te leveren en de school in het schooljaar 2025 te laten starten in het nieuwe gebouw. Mogelijke schuift dit nog verder naar achteren vanwege het ingediende beroep bij de Raad van State. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De relevante partners van dit project zijn Stichting Carmel college, Etty Hillesum Lyceum (bouwheer school), Sportbedrijf, DSVeO, Devinco en de diverse sportverenigingen die gebruik maken van sporthal Keizerslanden. Stichting Carmelcollege en Etty Hillesum Lyceum zijn actief betrokken bij de realisatie van het schoolgebouw, de school is immers Bouwheer voor de school. Het Etty Hillesum Lyceum draagt zelf zorg over het informeren en/of betrekken van hun medewerkers, de leerlingen en de ouders in het proces. Sportbedrijf is actief betrokken bij het realiseren van de sporthal. Het sportaccommodatiebeleid moet straks uitwijzen welke sportverenigingen gebruik gaan maken van de nieuwe sporthal. Deze sportverenigingen worden geïnformeerd over de verdere ontwikkelingen door Sportbedrijf. Met DSVeO en Devinco is op regelmatige basis overleg geweest over de voortgang en ontwikkelingen. In de komende tijd worden er concrete afspraken gemaakt met deze partijen. Op 22 november 2021 is er een bewonersavond geweest voor de omwonenden van de Marke Zuid. Na deze informatiebijeenkomst is gestart met een klankbordgroep. Er zijn inmiddels 3 klankbordgroep bijeenkomsten geweest op 21 december, 17 januari en 7 maart 2022. Dit waren goed bezochte bijeenkomsten waarin ruimte was voor suggesties, het delen van zorgen en voor vragen van inwoners. Er zijn echter wel 11 zienswijzen ingediend op het ontwerp bestemmingsplan. Tijdens de raadstafel waren er 3 insprekers. Zij hadden de situering van de sporthal en school liever anders gezien. Inmiddels zijn er 2 broepschriften ingediend bij de Raad van State. De gemeente en Stichting Carmelcollege hebben gezamenlijk een landschapsarchitect ingehuurd voor het ontwerp van de buitenruimte. De buurt wordt hierbij betrokken via de klankbordgroep en geïnformeerd via een digitale nieuwsbrief. | |||
Overige informatie |
Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | |||
Rapportagedatum | 1 oktober 2022 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Op dit moment moet de gemeente Deventer op 1 juli 2023 klaar zijn om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning en het publiceren van een omgevingsplan) en dat de werkprocessen en systemen hierop zijn voorbereid. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 juli 2023. Maar dan zijn we er nog niet. Nadat de wet is ingegaan zullen we nog verder moeten door ontwikkelen. De wet en bijbehorende instrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande wetten en regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de jaren 2023 en verder werken aan de invulling van eigen regels waar wij dat willen. De implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd en geborgd. | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Besluitvorming | ||||
Genomen besluiten:
Te nemen besluiten:
| ||||
Stand van zaken | ||||
Het vigerende Plan van Aanpak Implementatie Omgevingsplan is vastgesteld in 2018. We doorlopen nu de transitiefase. We werken op basis van 7 pijlers, te weten digitalisering, omgevingsvisie, omgevingsplan, processen, anders werken, participatie en monitoring. In mei 2021 is agile werken geïntroduceerd om bij inwerkingtreding het primaire proces gereed te hebben voor de komst van de Omgevingswet. Hiermee zorgen we er voor dat alle noodzakelijke besluiten zijn genomen en ingebed zijn in de processen om klaar te zijn voor de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. De ingangsdatum van de Omgevingswet is verder uitgesteld naar 1 januari 2023. De 1ste kamer neemt op 1 november een definitief besluit over de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023. We verwachten als Deventer geen extra frictiekosten ten opzichte van het Plan van Aanpak, wel kunnen door de langere termijnen de kosten iets toenemen. Per pijler zal de stand van zaken verder worden toegelicht. Wegwijzer kerninstrumenten Naar aanleiding daarvan is een concept wegwijzer opgesteld die in ontwikkeling is. Deze intern gerichte wegwijzer wordt aan de hand van de ervaringen steeds verder aangescherpt, gedeeld en besproken met collega’s. Het doel is afspraken te maken en processen in te richten over hoe we in de praktijk de kerninstrumenten toepassen en borgen in Deventer. Omgevingsvisie Bestuurlijke communicatie en besluitvorming Werkprocessen Personeel en organisatie Verder wordt in verschillende werkgroepen het samenwerken aan de implementatie gecombineerd met kennis opdoen. De komende maanden wordt maatwerk aangeboden aan de verschillende functies om kennis en ervaring met de Omgevingswet op te doen. De monitor anders werken zetten we periodiek in om ook in 2022 feedback te krijgen hoe medewerkers kijken naar de implementatie en om gericht acties uit te zetten om medewerkers verder voor te bereiden. Van 13 tot en met 24 juni 2022 organiseerden we de eerste Omgevingswet Tiendaagse voor alle collega’s die in meer of mindere mate bij de Omgevingswet zijn betrokken. Met verschillende activiteiten informeerden we deze collega’s over de nieuwe wet en wat die betekent voor hun werk. November hebben we bestempeld als Maand van de Omgevingswet. Met wederom verschillende activiteiten bereiden we medewerkers voor op de komst van de wet. Omgevingsplan De projectgroep Omgevingsplan is vormgegeven en ingeregeld voor de periode tot de inwerkingtreding van de wet. In deze projectgroep zitten medewerkers van verschillende teams. Dit projectteam voert de regie op de verschillende acties die nodig zijn om het omgevingsplan te ontwikkelen. De projectgroep is er in eerste instantie op gericht om de minimale acties voor het omgevingsplan die nodig zijn bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet in beeld te brengen en te realiseren. Het projectteam heeft een aantal bouwstenen opgeleverd voor het plan van aanpak voor het omgevingsplan. In dit plan van aanpak wordt richting geven aan het proces voor het verder ontwikkeling en fasering van het omgevingsplan. Het plan van aanpak wordt gedeeld met het college en de Raad. Medio 2022 is gebleken dat het wijzigen van het Omgevingsplan vanaf 1 januari 2023 technisch nog niet mogelijk is. De projectgroep Omgevingsplan is om deze reden vanaf na de zomer bezig met het ontwikkelen van een Tijdelijke Alternatieve Maatregel (een “TAM-omgevingsplan”), om op deze manier na het inwerking treden van de wet de ruimtelijk juridische procedure voor belangrijke gebiedsontwikkelingen door te kunnen laten gaan. Participatie Digitalisering Wij hebben voor het maken en publiceren van omgevingsdocumenten TerceraGo aangeschaft. Wij zijn gestart met het oefenen met de plansoftware. Het is voor de medewerkers niet alleen een nieuw pakket maar ook echt een geheel nieuwe manier van werken. Het DSO is nog in ontwikkeling en de softwareleveranciers zijn bezig om de software aan te passen. Dit gaat minder voortvarend dan gepland. Daarbij zijn er nog steeds essentiële issues die opgelost moeten worden voordat de wet in werking kan treden, zoals het geautomatiseerd bekendmaken en publiceren van wijzigingen van het omgevingsplan en de DSO-viewer. Voor ons betekent dit dat het oefenen met de software bemoeilijkt wordt, doordat niet de gehele keten doorlopen kan worden. Wij verwachten dat we voor omgevingsplan de tijdelijk alternatieve maatregel (TAM IMRO) moeten gaan gebruiken mits de wet in werking treedt op 1 januari 2023. Een belangrijke wettelijke eis vanuit de Omgevingswet is het digitaal kunnen ontvangen van aanvragen om een omgevingsvergunning. De software die in het VTH-domein (Powerbrowser2020) wordt gebruikt voor het ontvangen en behandelen van omgevingsvergunningen, is in omgevingsdienst-verband aangeschaft. PB2020 heeft een grote update ondergaan en kunnen we blijven gebruiken voor het ontvangen en verlenen van omgevingsvergunningen en meldingen onder de Omgevingswet. Technisch gezien hebben de we de noodzakelijke koppelingen gelegd: Datagedreven werken/monitoring | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De dekking bestaat uit diverse posten. De raad heeft via 3 besluiten (begroting 2016, 2e kwartaalrapportage 2018 en 1e kwartaalrapportage 2019) €1.790.000 eenmalig beschikbaar gesteld. Aanvullend heeft de raad middelen beschikbaar gesteld om de basisregistraties op orde te brengen. Dit gaat om een bedrag van €1.062.500. Daarnaast is binnen programma 5 het “oude” budget actualisatie bestemmingsplannen structureel voor €200.000 beschikbaar (inclusief overhead). De inzet vanuit de organisatie wordt veelal gedaan door medewerkers waarvan de uren reeds zijn gedekt, zoals de inzet van de transitiemanager en de inzet van de organieke kerngroep en het opleidingsbudget vanuit personeel en organisatie. Voor de jaren na 2021 wordt per jaar de budgetvraag beoordeeld; vooralsnog wordt hiervoor weerstandsvermogen aangehouden. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Er heeft in 2021 een onder uitputting plaatsgevonden. Dit werd met name veroorzaakt door de uitstel van de Omgevingswet van 1 januari 2022 naar 1 juli 2022 en uiteindelijk naar de inwerkingstredingsdatum 1 januari 2023. In 2021 zijn geen aanvullende middelen voor 2022 aangevraagd. De prognose op dit moment is dat het budget dat van 2021 is overgeheveld niet voldoende is en dat er aanvullende middelen nodig zijn. Een deel van de besteding van de voorbereiding is direct gekoppeld aan het moment van inwerkingtreding van de wet. Deze kosten schuiven dus mee. In de Q3 komen we met een prognose welke aanvullende middelen er nodig zijn. Daarnaast krijgt de periode na 2022 ook aandacht om deze periode verder formeel nog niet volledig gedekt is |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | |||||
Activiteit | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Informatiearchitectuur | |||||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | 190.000 | 190.000 | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 67.500 | 67.500 | 42.500 | 42.500 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 357.500 | 357.500 | 332.500 | 332.500 | 0 |
Instrumenten | |||||
Omgevingsvisie | 87.800 | 87.800 | 54.200 | 35.000 | |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 113.833 | 113.833 | 113.833 | 58.078 | |
Subtotaal instrumenten | 201.633 | 201.633 | 168.033 | 93.078 | 0 |
Werkprocessen | 75.800 | 125.800 | 71.800 | 64.800 | |
Anders werken en organiseren | 57.400 | 57.400 | 57.400 | 57.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | 47.400 | 47.400 | 47.400 | |
Organisatie | 134.200 | 86.600 | 86.600 | 72.600 | |
Subtotaal raming | 873.933 | 876.333 | 763.733 | 667.778 | 250.000 |
Subtotaal reeds gedekt | 989.754 | 671.433 | 500.253 | 435.459 | 0 |
Subtotaal aanvullend benodigd | 115.821 | -204.900 | -263.480 | -232.319 | -250.000 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2022 | Afwijkingen |
---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 67.500 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 357.500 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 87.800 | De herijking gaat mogelijk eenmalig aanvullend budget vragen. |
Omgevingsplan | 198.833 | Extra kosten vanwege testen |
Subtotaal instrumenten | 286.633 | |
Werkprocessen | 175.800 | Extra kosten vanwege uitstel en inhuur |
Anders werken en organiseren | 57.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | |
Organisatie | 134.200 | |
Subtotaal raming | 1.058.933 | |
Reeds gedekt eenmalige budgetten | 100.000 | |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 283.988 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 210.000 | |
Budgetoverheveling uit 2020 | 279.945 | |
Subtotaal dekking | 873.933 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
---|---|---|
Vooralsnog kunnen de risico’s (m.u.v. structurele effecten implementatie) opgevangen worden binnen het projectbudget zelf door het overhevelen van het budget van het afgelopen jaar. De prognose op dit moment is dat het budget dat van 2021 is overgeheveld niet voldoende is en dat er aanvullende middelen nodig zijn. Een deel van de besteding van de voorbereiding is direct gekoppeld aan het moment van inwerkingtreding van de wet. Deze kosten schuiven dus mee. Al verschillende keren heeft door de minister besloten om de Omgevingswet uit te stellen. De 1ste kamer neemt op 8 november een definitief besluit over de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023. Er bestaat een kans dat er op 8 november besloten wordt dat de wet niet in werking treedt op 1 januari. De koers van het project implementatie Omgevingswet is om de komende maanden te blijven gebruiken om alles wel voor te bereiden en van positieve besluitvorming over de inwerkingstredingsdatum op 1 januari 2023 uit te gaan. Tegelijkertijd werken we door aan de implementatie en bereiden we voor de producten (o.a VTH keten) voor om vanuit de projectorganisatie deze onderdelen te borgen in de lijn. We voorzien riscio's in de dienstverlening in de eerste maanden na inwerking treding van de wet omdat de organisatie moet wennen aan de nieuwe manier van werken, de verantwoordelijkheden verschuiven en doordat het DSO nog niet optimaal functioneert. De koepels waaronder de VNG hebben afspraken gemaakt over de financiële gevolgen van dit uitstel. Gemeenten moeten hoogstwaarschijnlijk extra kosten maken voor de implementatie van de Omgevingswet. In het interbestuurlijke financiële akkoord over de Omgevingswet uit 2016 is overeengekomen dat de verschillende overheden de implementatie kosten zelf dragen en dat over de verwachte maatschappelijke baten geen korting zal komen. Onderzocht wordt hoe moet worden omgegaan met deze extra kosten. Dit kan invloed hebben op de begroting Omgevingswet van Deventer. In het eerste kwartaal van 2022 is een risicosessie geweest met een brede groep belanghebbenden. Vanuit deze sessie zijn herijkt en aan de hand van de actualiteit en zijn beheersmaatregelen genomen. In de tabel zijn de belangrijkste risico’s kort weergegeven. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Er is een nieuwe planning gemaakt voor activiteiten rondom de Omgevingswet, zoals de Maand van de Omgevingswet in november 2022 als vervolg op de Omgevingswet 10-daagse in juni 2022. De algemene communicatie over de Omgevingswet met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties wordt in Q3 2022 opgestart. Landelijk is hiervoor een toolkit ontwikkeld, waarvan we ook in Deventer gebruik kunnen maken. | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
---|---|---|---|---|
Invoering van de wet vertraagt door ontbreken landelijke besluitvorming | Aansluiten bij landelijke ontwikkelingen | |||
DSO functioneert onvoldoende en kent storing en fouten. | Deventer is actief aan het testen, intern en regionaal en doet mee aan de indringende ketentest (IKT). We organiseren een terugvalscenario (extra capaciteit en middelen) om de impact op het proces te verminderen. | |||
Onvoldoende interne capaciteit en extern is inhuur lastig te krijgen om de implementatie van de Omgevingswet professioneel te begeleiden. | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. We overleggen tijdig met teammanagers welke capaciteit beschikbaar moet zijn. | |||
Bruidsschatregels kunnen niet beleidsneutraal overgenomen worden |
| |||
Legesinkomsten anders dan voorzien. | Impactanalyse vanuit de Omgevingswet en WKB | |||
Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. |
Poort van Deventer
Meer informatie
Inleiding
Inleiding
De poort van Deventer bestaat uit 3 projecten, namelijk:
De drie projecten worden hierna afzonderlijk beschreven. |
---|
Gasfabriekterrein
Gasfabriekterrein
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Algemeen:
Kavelverkoop:
Civiele werkzaamheden:
Tijdelijk gebruik
| |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Inhoudelijk vormen het bestemmingsplan, de structuurvisie Stadsaszone en de Omgevingsvisie de koers voor de ontwikkeling van het Gasfabriekterrein. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de kavelverkoop en herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek” op gang. Voor de verdere doorontwikkeling wordt afstemming gezocht met de doorontwikkeling van het Nouryonterrein en visievorming omgeving Gashavenstraat. | |||
Financiën | Op koers | ||
Het Gasfabriekterrein kent een tekort van €0,60 mln. bij zomeractualisatie 2022 en is een verlieslatende grondexploitatie. Dit tekort van €0,60 mln. (netto contant per 1-1-2022) is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Conform planning ten tijde van Jaarrekening 1-1-2022. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Zie boven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met een risico van mogelijk gederfde grondopbrengsten vanwege reservering van de kavel Fittershuisje voor een mogelijke ontsluitingsweg achter S/Park langs van € 197.500, kans van optreden 50% is € 98.750. Het risicoprofiel wordt naar boven bijgesteld met € 100.000. Er wordt nu rekening gehouden met een extra risico dat het resultaat van de aanbesteding gezien de moeilijk voorspelbare prijsstijging die momenteel gaande is, hoger uitvalt dan de nu aangehouden besteksraming (€ 200.000, kans van optreden 50%, € 100.000). | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Conform planning ten tijde van Jaarrekening 1-1-2022. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden, (o.a. overleg met De Gasfabriek BV/1618 Vastgoed, overleg Poort van Deventer-Noord, overleg met potentiële kopers en overleg met tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn nog alom positief. | |||
Overige informatie | |||
In samenwerking met beleid (RO en Economie) is in het bestemmingsplan Stad en Dorpen een goede definitie van de bestemming “Campus Gasfabriek” opgenomen, met als doel: een goed hanteerbaar toetsingskader voor de verdere invulling van het terrein. Door de gesprekken met potentiële kopers kan deze omschrijven verder ingekleurd worden. Dat krijgt een plek in de eerder genoemde stedenbouwkundige schets. De verkoop van nog te verkopen kavels in 2023 wordt voorbereid conform de eisen die het Didam Arrest daaraan stelt. De kavelpaspoorten worden geactualiseerd waarbij:
|
Stadsentree (Teugseweg)
Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het betreft de ontwikkeling van gemeentelijke gronden voorheen bekend onder de naam Bergweide 5.2, onderdeel van het voormalige complex Groot Bergweide. Onder de naam Teugseweg maakt het nu, tezamen met het Gasfabriekterrein, deel uit van het cluster Stadsentree. De Stadsentree omvat gronden van de gemeente, Postillion en McDonalds. In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. De oorspronkelijke gemeentelijke grondexploitatie is sinds 2015 onderdeel geworden van een gebiedsontwikkeling dat werd getrokken door ontwikkelaar Explorius met de werktitel ‘Deventer Experience’. Het plan voorzag in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldeed aan de gemeentelijke ambities voor het gebied. Gemeente en Explorius werkten samen op basis van een intentieovereenkomst aan de haalbaarheid van de ontwikkeling. Daarin was ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. Deze samenwerking is in 2021 beëindigd en de ontwikkelingen zijn tijdelijk gepauzeerd in afwachting van de uitkomsten van het project Mobiliteit Poort van Deventer. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Verwezen wordt naar het project Mobiliteit Poort van Deventer. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Om die reden is in overleg, en met wederzijdse instemming, met Explorius de intentieovereenkomst beëindigd. Na het beëindigen van de samenwerking met Explorius is het project tijdelijk gepauzeerd. Zodra de resultaten van het project Mobiliteit Poort van Deventer bekend zijn wordt gezocht naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied. Dat gaat in samenwerking met alle eigenaren en gebruikers van het gebied. Een bijzondere situatie geldt voor de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is de oude carpoolplaats inmiddels opgeheven. De nieuwe carpoolplaats is geprojecteerd op de grond van het Postillion. Met Postillion is overeenstemming bereikt over de inrichting en de kwaliteit van deze carpoolplaats. De financiering vindt plaats op basis van een 50 – 50 kostenverdeling tussen gemeente en Postillion. De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland, bedoeld als compensatie voor het opheffen van de oude carpoolplaats. De gemeentelijke bijdrage in de aanlegkosten worden betaald uit die provinciale vergoeding. Daarvoor is een overeenkomst gesloten. Inmiddels is deze carpoolplaats gerealiseerd. In het gebied kan ook een reclamemast worden opgericht. Met de initiatiefnemer Greenledwalls is inmiddels een overeenkomst gesloten voor de huur van de grond waarop de mast wordt opgericht. Greenledwalls heeft de procedure voor een omgevingsvergunning opgestart. De raad heeft bedenkingen geuit bij het plaatsen van de reclamemast. Met name een conceptadvies van Rijkswaterstaat met betrekking tot de frequentie van wisseling van de reclame-uitingen op de led-schermen speelt hierin een rol. In verband met de verkeersveiligheid wil Rijkswaterstaat deze frequentie van 6 seconden opschroeven naar 12 uur. Greenledwalls geeft aan het project door te zetten maar dat de drempel voor het lokale MKB hierdoor hoger wordt om te adverteren. Hoewel het vergunningentraject een zaak van Greenledwalls en de gemeentelijke vergunningsverlening, heeft dit effect op de gebiedsontwikkeling zelf. Het niet doorgaan van de reclamemasten maakt het dat de grond niet kan worden uitgegeven, hetgeen leidt tot een afname van het planresultaat van de grondexploitatie. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Door het pauzeren van de activiteiten nvt | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
De huidige grondexploitatie wordt ultimo 2022 afgesloten. Dat gebeurt nadat de transacties rond de carpoolplaats medio 2022 zijn afgerond. De grondexploitatie kent een nadelig resultaat van €163.000, uitgaande van uitgifte van de grond onder de reclamemast. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Zie hierboven. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het netto risicoprofiel bedraagt € 250.000, verband houdend met de grondopbrengsten voor de reclamemast. De transactie is pas definitief zodra de omgevingsvergunning voor de mast is verleend. Daarover bestaan nog enkele onzekerheden. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Door beëindiging van de activiteiten n.v.t. Zie hierboven | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Alle partijen zijn volledig geïnformeerd. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Verkeersinfrastructuur
Verkeersinfrastructuur
Projectnaam | Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | ||
Portefeuillehouder | M. Elferink | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Aanleiding Project Het drukste kruispunt van Deventer (Zutphenseweg – Visbystraat – Deventerweg – Teugseweg) zit tijdens de spits aan zijn maximumcapaciteit. Toename van verkeer betekent tijdens de spitsen langere wachttijden. Verkeerskundig en fysiek zijn er geen opties voor verruiming van de capaciteit. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen die nog niet verankerd zijn in een bestemmingsplan en die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, niet mogelijk. Projectopdracht | |||
Besluitvorming | |||
- Raadsmededeling 2020-001065: Tussenstand en vervolgstap Mobiliteit Poort van Deventer, d.d. 27-10-2020 | |||
Projectfase | Initiatieffase | ||
Stand van zaken | |||
In het voorjaar / zomer 2021 werd de verkeerskundige effectiviteit samen met Goudappel Coffeng onderzocht. Op basis van de resultaten werden najaar 2021 kostenramingen gemaakt voor de benodigde investeringskosten. Resultaat onderzoek verkeerskundige effectiviteit op hoofdlijnen In de uitwerking heeft Goudappel zich gericht op de verkeerskundige effecten voor automobiliteit. Vanuit dat oogpunt richt het onderzoek van Goudappel zich op het effect van de maatregelen 1&8, 3, 4 en 6 op de verkeerscapaciteit. Deze maatregelen zijn modelmatig doorgerekend. Raakvlakken met andere grote projecten
Project overstijgend vindt afstemming plaats met de volgende projecten/ initiatieven
| |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Financiën | Op koers | ||
Midden 2022 is de financiële prognose voor deze initiatief fase dat gemaakte kosten + prognose van nog te maken kosten valt binnen het beschikbaar gestelde budget. Het restbudget uit 2021 is overgeheveld naar 2022. Het project bevindt zich in de afrondende fase. Resultaten en een advies tot vervolgtraject zal in najaar 2022 aan de raad worden voorgelegd. De prognose is dat er bij afronding van deze fase van het project najaar 2022 budget over zal zijn waarvan geadviseerd zal worden deze in te zetten voor de gedeeltelijke dekking van een vervolgtraject waardoor we in 2022 vervolgstappen kunnen zetten en het momentum met samenwerkende bedrijven kunnen behouden. | |||
Afwijking begroting? | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In deze intentiefase van het project is er nog geen sprake van grote financiële risico's en de beheersing daarvan. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
- Besluitvorming College, inclusief voorstellen vervolg (proces, benodigd budget, op te leveren resultaat): 1e kwartaal 2023; | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Brede externe afstemming van resultaten met partijen in het gebied heeft plaats gevonden in het voorjaar van 2022. In het proces tot nu toe heeft onderstaande afstemming plaats gevonden:
| |||
Overige informatie |
Slim warmtenet
Projectnaam | Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 2-11-2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Achtergrond en samenvatting projectstatus Raakvlakken Ten gevolge van een voorwaardelijke aanbesteding voor fase 1 (juni 2021), is een onderhandelingsprocedure met Ennatuurlijk als potentiële warmteleverancier opgestart. Dit om tot een passende onvoorwaardelijke aanbieding te komen. Voor technische- en financiele haalbaarheid is deze onderhandelingsprocedure ingestoken voor fase 1 en 2. De aanbesteding betreft het onderhouden, beheren en instandhouden van het SWZ, het produceren en leveren van warmte en het doorontwikkelen van het SWZ. Recentelijk heeft Ennattuurlijk laten weten op korte termijn niet met een onvoorwaardelijke aanbesteding te komen voor het SWZ. Marktomstandigheden op de bouw-, warmte- en energiemarkt belemmeren nu een inschrijving van Ennatuurlijk op de aanbesteding Slim Warmtenet Zandweerd. De aanbesteding wordt daarmee op pauze gezet totdat begin volgend jaar meer duidelijk is rondom onder andere materiaal- en energieprijzen en de impact van de door de minister aangekondigde Wet Collectieve Warmtevoorzieningen. In de tussentijd werkt de gemeente met haar partners en met Ennatuurlijk door aan de concretisering en optimalisering van de ontwikkeling van Slim Warmtenet Zandweerd en de verduurzaming van de wijk Zandweerd. | |||
Besluitvorming | |||
In het raadsbesluit van 7 oktober 2020 is opgenomen dat tijdens de projectuitvoering de Raad op drie belangrijke momenten gevraagd wordt een besluit te nemen bij tussentijdse beslismomenten. Deze beslismomenten vormen belangrijke stappen in het project en maken ook onderdeel uit van de besluitvorming (zie voor verdere uitwerking van de beslispunten hoofdstuk 9): Ten gevolge van de voorwaardelijke aanbesteding is een onderhandelingsprocedure met Ennatuurlijk gestart wat in voorgaande kwartaalrapportages is gemotiveerd. Dit heeft tot diverse tussenbesluiten geleidt in de projectuitvoering. Onderstaand zijn de tussenbesluiten toegelicht. 1. 31 augustus 2021 (Collegebesluit): 2. 8 februari 2022 (Collegebesluit): 3. 13 april 2022 Ontwerpopdracht fase 1en 2 (Raadsbesluit): 4. 9 juni 2022 Planning besluitvorming concessie-overeenkomst (Collegebesluit; Raadsmededeling): 5. 20 september 2022 Besluitvorming Slim Warmtenet: dienstverlening- en aansluitovereenkomst (Collegebesluit; Raadsmededeling): Kwartaal 4, maar bekend ten ijde van schrijven kwartaalrapportage 3: 7. 4 november 2022: Raadsinformatiebrief over stagnatie in aanbesteding Ennatuurlijk 8. 11 November 2022 Besluit koersbepaling en status aanbesteding SWZ(Collegebesluit; Raadsmededeling): | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
A. Aanleg infrastructuur Tuinen van Zandweerd: B. Het ontwerp en realisatie van (een deel van) warmtecentrale 1 – Realisatiefase C. De aansluiting van de bestaande woningen en de realisatie van de warmtecentrales in Zandweerd (onderdeel conessieovereenkomst Warmteleverancier) D. Onderhandelingsprocedure/Gecombineerde opdracht fase 1 en fase 2 (actualiteiten):
• Onderhandelingsgesprekken met Ennatuurlijk Q4 2021 met de volgende conclusies: • Concensus over technisch concept • Onderhandelingen met Ennatuurlijk en Gemeente (januari 2022) vanuit een gezamenlijk opgestelde businesscase met de volgende conclusies • Combinatie van fase 1 en fase 2 is noodzakelijk voor een sluitende businesscase • Recentelijk heeft Ennatuurijk laten weten niet tot een aanbieding te kunnen komen op korte termijn. Het college gaat daarom in beeld brengen wat de keuze van Ennattuurlijk betekent voor het project en wat de mogelijkheden zijn om het SWZ alsnog te realiseren (vervolgstrategie). Vooralsnog resulteert dit in een drietal nader uit te werken scenario’s: 1. Stoppen en de reeds gerealiseerde voorzieningen omzetten in een klein warmtenet Via een separate raadsmededeling is de raad hierover geinformeerd (d.d. 11 november 2022) | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Ten aanzien van Financiën, Risico’s en Planning worden knelpunten onderkend. Mogelijke bijsturing hangt nauw samen met de uitkomsten van de vervolgstrategie voor het SWZ. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
Vanaf 1 oktober worden de eerste woningen (fase 1a) van warmte voorzien. De begrote exploitatiekosten 2022 zien toe op de gehele exploitatie van fase 1. Vanuit het raaadsbesluit, 7 okober 2020, was daarbij rekening gehouden met een jaarlijks exploitatietekort van € 23.000. In Q4/Q1 2023 zullen, voor de drie hiervoor beschreven scenario’s (zie stand van zaken), de effecten worden bepaald voor de toekomstige exploitatieresultaten van het SWZ. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Als onderdeel van de besluitvorming bij fase 1, is een risicodossier opgesteld. Dit risicodossier is gebaseerd op een projectgebonden weerstandsvermogen van 1,75 miljoen euro voor fase 1. Dekking hierbij wordt verkregen vanuit de Proeftuinsubsidie.
Voor fase 1 en fase 2 is in samenwerking met Ennatuurlijk een integraal risicodossier opgebouwd. Dit maakt onderdeel uit van de inschrijving en structurering van de besluitvorming rondom de concessieverlening en is nog niet gereed. We zien door meerdere oorzaken een verhoogd risico binnen het project ontstaan: Een actualisatie op het huidige projectgebonden weerstandsvermogen fase 1 resulteert in het zich voordoen van een drietal investeringsrisico’s: De project specifieke risico’s leggen, na aftrek voorgedane risico’s, een beslag op het weerstandsvermogen van ruim € 1,4 mln. Dit beslag zal, bij het zich voordoen van de risico’s, worden gedekt vanuit de gelden verkregen vanuit de Proeftuinsubsidie. In Q4/Q1 2023 zal, voor de drie hiervoor beschreven scenario’s (zie stand van zaken), een update plaatsvinden van de risicoanalyse (onzekerheden, beheersmtaargelen en financiele omvang). | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
De begroting ziet toe op de realisatie van slim warmtenet fase 1. De plankosten zijn fors als gevolg van een intensief onderhandelingstraject met Ennatturlijk. Dit dient wel genuanceerd te worden omdat hiermee naast fase 1 ook al werkzaamheden met het oog op fase 2 worden verricht. | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
De planning voor het tijdig leveren van warmte per 1 okotber 2022, aan de woningen binnen fase 1a, is behaald door het inzetten van tijdelijke warmtevoorzieningen. Dit betreft: De planning voor de concessieverlening is uitgelopen . Dit is gemotiveerd in de raadsmededeling. In Q4/Q1 2023 zal, voor de drie hiervoor beschreven scenario’s (zie stand van zaken), een actualisatie plaatsvinden op de planning van verdere ontwikkeling SWZ . | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Samen met de buurt is een buurtplan opgesteld ‘Zandweerd gaat voor minder’. Dit is een aanpalend project aan het SWZ fase 1, maar heeft veel raakvlakken. Het SWZ fase 1 maakt onderdeel uit van het buurtplan en wordt ook verwerkt in het zogenaamde Wijk Uitvoeringsplan dat voor de wijk Zandweerd is opgesteld en vastgesteld. Actuele informatie is te vinden op www.zandweerdstroomt.nl. In overleg met het duurzaamheidsteam, het regieteam en Ennatuurlijk is een Plan van aanpak wijkbenadering opgesteld. Deze zal bij mogeijke aanbesteding onderdeel uitnaken van de besluitvormende stukken rondom de concessieverlening. Door middel van een persbericht zijn betrokken geinformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de aanbesteding. | |||
Overige informatie | |||
N.v.t. |