Het programma omvat 2 onderdelen:
- 4a. De zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid;
- 4b. De transitie naar een fossiel vrije en klimaatneutrale energievoorziening.
4a. Milieu en duurzaamheid
Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het het verminderen van de milieugevolgen, zoals geluidhinder, de luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds houdt het programma zich ook bezig met het toekomstbestendig maken van de gemeente op het gebied van milieugevolgen.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Op andere beleidsterreinen is dat meer een proactieve rol. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn. Wel zoeken we op een aantal gebieden, bijvoorbeeld natuurinclusief bouwen juist wel weer naar mogelijkheden om prestaties meer af te dwingen.
4b. Energietransitie
Het programma omvat de transitie naar een toekomstbestendige, fossielvrije en klimaatneutrale energievoorziening in Deventer. Het gaat daarbij om een energiezuiniger gebouwde omgeving (woongebieden en bedrijventerreinen), een aardgasvrije warmtevoorziening waarbij zoveel mogelijk lokale duurzame warmtebronnen worden benut en (grootschalige) opwek van duurzame energie met zon, wind en alternatieve technieken.
Randvoorwaardelijke voor de energietransitie is een toekomstbestendige energie-infrastructuur. Daarbij gaat het om voldoende netcapaciteit, een goede netinpassing, slim koppelen van vraag en aanbod van energie en energieopslag (waaronder waterstof).
In het Klimaatakkoord (mei 2019) is een stevige regierol gelegd bij de gemeente om de landelijke doelstelling van 49% (in EU-verband wordt dit mogelijk verhoogd tot 55%) CO2-reductie in 2030 te realiseren. Het Energieplan Deventer (vastgesteld juli 2020), de Transitievisie Warmte (vastgesteld februari 2021) en de Regionale Energiestrategie (vastgesteld juli 2021) beschrijven de doelstellingen en de strategie voor de energietransitie in Deventer.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Verbetering kwaliteit van bodem en ondergrond
Het verder verbeteren van de kwaliteit van bodem en ondergrond.
Relatie met strategisch doel
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Doorgaande verbetering duurzaamheid
Doorgaande verbetering van duurzaamheid in de hele gemeente. Duurzaamheid speelt op allerlei terreinen; bij groen- en waterstructuren, klimaatadaptie, mobiliteit, binnen de maak- en kenniseconomie, bedrijventerreinen, binnen <br>droge en natte ecologische verbindingszones.
Relatie met strategisch doel
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Prestaties
Historie
Doelstelling - Zorgvuldig omgaan met grondstoffen, circulariteit bevorderen
Circulaire principes worden integraal onderdeel van het beleidsproces en besluitvormingsproces en de uitvoering van de gemeente. Het is een manier van denken over hoe we met grondstoffen, producten en afval omgaan.<br>We willen het bewustzijn van het te veel gebruiken van eindige grondstoffen en het onnodig weggooien van producten vergroten.
Relatie met strategisch doel
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Verduurzamen energievoorziening en reduceren CO2
Het jaarlijks toenemen van het percentage hernieuwbare energie (electriciteit en warmte) en het dalen van de geproduceerde CO2.
Relatie met strategisch doel
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Verbetering van de milieukwaliteit van de fysieke leefomgeving
Het doel van de Omgevingswet is het bevorderen van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Het begrip omgevingswaarde staat hierin centraal. Door de integraliteit van de wet gaat het ook om het afwegen van alle belangen en waarden die in de fysieke leefomgeving een rol spelen, het gaat over de wijze waarop we al die belangen laten meewegen in het proces. Het gaat over duurzame, ecologische, ruimtelijke, economische, sociale, financiële, klimaat of energietransitie belangen. Hoe zorgen we er met elkaar voor dat al deze - tegenstrijdige - belangen voldoende tot zijn recht komen. En hoe zorgen we ervoor dat we hierin initiatieven van bewoners en bedrijven voldoende kunnen ondersteunen.
Relatie met strategisch doel
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Basisontwerp verkabeling hoogspanningskabels | 7.4 Milieubeheer | Budgetoverheveling | |
Op 9 maart 2022 is door de raad ingestemd met het initiatiefvoorstel voor de verkabeling van de hoogspanningskabels in Deventer (tracé Diepenveen en tracé Vijfhoek/N348/Snipperling). Door de raad is €260.000 beschikbaar gesteld voor de uitwerking van een basisontwerp voor deze twee tracés. Tennet is in het voorjaar verzocht om een formele offerte uit te brengen, waarmee opdracht verleend kan worden voor het opstellen van de basisontwerpen. Tennet heeft ons geïnformeerd dat zij in 2022 geen mogelijkheid meer zien om de basisontwerpfase op te starten en uit te willen stellen naar 2023. Hier hebben wij de raad middels een raadsmededeling (2022-425) in mei over geïnformeerd. Daar het budget niet is aangewend wordt voorgesteld om het beschikbare gestelde bedrag van €260.000 over te hevelen naar 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodemopgaven | 7.4 Milieubeheer | Autonome afwijking | |
Vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) hebben wij een beschikking tijdelijke regeling specifieke uitkeringen bodemopgaven ontvangen met een looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024. Het doel van uitkering is om het bevoegde gezag in staat te stellen om een aantal taken op het gebied van bodemsanering goed af te ronden en om nieuwe bodemkwaliteitsopgaven te signaleren en daarop te reageren met een passende aanpak. Het totale bedrag van de beschikking bedraagt €73.051 en zal worden ingezet voor de volgende projecten; Lange Bisschopstraat en Broederenstraat (spoedlocaties), Handelskade/Raambuurt/Walstraat (gebiedsgericht grondwaterbeheer) en voor onderzoek PFAS ten behoeve van het opsporen van en onderzoek naar aandachtslocaties. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Omgevingsdienst IJsselland | 7.4 Milieubeheer | Autonome afwijking | |
Uit de najaarsrapportage 2022 van Omgevingsdienst IJsselland is gebleken dat er enkele tegenvallers zijn opgetreden ten opzichte van de reeds bijgestelde begroting 2022. Reden hiervoor zijn overschrijdingen binnen de bedrijfsvoering en een gewijzigde afrekensystematiek voor afneembare uren voor toezicht- en adviesuren. In 2022 is de IJVI-begroting aangepast door onder andere toetreding van de gemeenten Dalfsen en Ommen bij de IJVI, stijgende loonkosten en incidentele kosten voor de uitwerking en implementatie van de IJVI-Governance. Verder is de opzet voor de investeringsbegroting geactualiseerd. De extra bijdrage voor de gemeente Deventer voor deze overschrijdingen bedraagt €100.000. Voor begroting 2023 heeft dit vooralsnog geen financiële gevolgen. Voorgesteld wordt om €100.000 te dekken uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Basisontwerp verkabeling hoogspanningskabels | 7.4 Milieubeheer | Risico | |
Bij het verzoek tot budgetoverheveling van het door de raad beschikbaar gesteld budget ten behoeve van het opstarten van de basisontwerp voor de verkabeling van hoogspanningskabels bij twee tracés (tracé Diepenveen en tracé de Vijfhoek/N348/Snipperling), uit te voeren door Tennet, is reeds gemeld dat Tennet heeft aangegeven voor 2022 geen ruimte in de planning meer heeft en uit te willen stellen naar 2023. Wij zijn met Tennet in gesprek gebleven en we hebben ze nogmaals verzocht om een offerte uit te brengen voor de basisontwerpfase. De offerte hebben wij recentelijk ontvangen en blijkt veel hoger uit te vallen dan verwacht. De gemeentelijke bijdrage zou op basis van de offerte stijgen naar €553.000. Tennet heeft aangegeven dat de oorzaken liggen in het feit dat de offerte nu klantspecifiek is gemaakt (de voorgaande meer globaal), veldonderzoeken en het verkrijgen van betredingstoestemmingen behoorlijke kostenposten zijn en dat door de marktontwikkelingen de materiaal- en uurtarieven fors zijn gestegen. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Stichting de Ulebelt | 7.4 Milieubeheer | Risico | |
Kinderboerderij en centrum voor natuur en milieu Stichting de Ulebelt heeft in de afgelopen jaren meerdere keren aangegeven in financiële problemen te verkeren. Bij de 1e kwartaalrapportage 2022 is door de raad besloten dat er een extern onafhankelijk onderzoek komt waarbij er wordt gekeken naar de toekomstbestendigheid van de Stichting en de raad heeft hiervoor middelen van €60.000 beschikbaar gesteld. Het onderzoek loopt nog. Stichting de Ulebelt heeft aangegeven een sluitende begroting 2023 aan te zullen leveren ten behoeve van de subsidieverstrekking 2023 met daarbij de kanttekening dat de dekking voor de inhuur van een interim-manager voor 2023 niet is begroot. Reden hiervoor is dat de huidige interim-manager wordt ingehuurd "om niet" maar zal in het voorjaar 2023 gaan stoppen. De inhuur van een opvolgende interim-manager (de manager van Stichting de Ulebelt is al langdurig afwezig door ziekte en het ziet er naar uit dat een spoedig herstel niet in zicht is) zal kosten met zich mee gaan brengen die niet door Stichting de Ulebelt gedekt kunnen worden is de verwachting. Hoe hoog de kosten zullen zijn is nog niet bekend. Wij zijn hierover in gesprek en indien er meer bekend is komen wij er bij de raad op terug. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Prognose afval | 7.3 Afval | Overige afwijking | |
De afvalbegroting 2022 verloopt conform verwachting. Er is een klein aantal ontwikkelingen te benoemen:
Alle voor- en nadelen van het taakveld afval zullen bij de jaarrekening 2022 worden verrekend met de reserve huishoudelijk afval. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Omgevingsdienst IJsselland | 7.4 Milieubeheer | Risico | |
De afgelopen begrotingsjaren 2021 en 2022 zijn wij als gemeente Deventer regelmatig tussentijds geconfronteerd met tegenvallers binnen Omgevingsdienst IJsselland en IJVI. Ondanks dat wij, maar ook door andere gemeenten, bezwaren hiertegen hebben gemaakt en/of ingediend, heeft dit geen effect gehad daar besluitvorming door het Algemeen Bestuur geschiedt op basis van een meerderheid van stemmen. Zowel bij de 1e als de 3e kwartaalrapportage 2022 hebben wij een beroep moeten doen op dekking uit de algemene middelen. De in het voorjaar 2022 vastgestelde begroting 2023 is de eerste begroting die is opgesteld nadat het programma 'Samen Toekomstbestendig' startte. Deze begroting ziet op een verdere professionalisering van de Omgevingsdienst IJsselland en het rechttrekken van de scheefgroei tussen de deelnemers onderling. Door de herijkte financieringssystematiek krijgt iedere deelnemer in 2023 waarvoor het betaald heeft. Of wij desondanks in 2023 opnieuw geconfronteerd gaan worden met tegenvallers kunnen wij op dit niet inschatten maar niets is uitgesloten gezien de afgelopen jaren. Het college zal er op toezien dat in 2023 niet weer extra (incidentele) middelen beschikbaar moeten worden gesteld voor de Omgevingsdienst. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Corona compensatie 2021 Ulebelt | 7.4 Milieubeheer | Corona-effect | |
In 2020 heeft het college een afwegingskader corona vastgesteld voor instellingen. Één van de maatregelen in het afwegingskader is dat instellingen met een negatief exploitatieresultaat in aanmerking komen voor een coronacompensatie. Om dit mogelijk te maken is net als voor 2020 ook in 2021 een tijdelijke subsidieverordening coronacompensatie instellingen gemeente Deventer opgesteld. Op 11 mei 2022 heeft de raad de tijdelijke subsidieverordening coronacompensatie instellingen 2021 gemeente Deventer vastgesteld. Naar aanleiding hiervan zijn er door maatschappelijke instellingen diverse aanvragen ingediend. Op basis van het verdelingsbesluit 2021 wordt de compensatie per instelling vastgesteld. Via deze kwartaalrapportage worden de gehonoreerde compensaties in de begroting verwerkt. Een overzicht van de gehonoreerde compensaties staat in de bijlage. Voor Milieu en Duurzaamheid betreft het een bedrag van €25.596, uit te keren aan Stichting de Ulebelt. De dekking komt uit de stelposten algemeen in het programma algemene dekkingsmiddelen. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Stijging brandstofkosten circulus | 7.3 Afval | Risico | |
Circulus heeft ons geïnformeerd dat zij, als gevolg van de oorlog in Oekraïne, over 2022 een forse overschrijding voorzien op de brandstofkosten. Voor 2022 hebben zij aangegeven dekking binnen de eigen middelen te voorzien. Voor het begrotingsjaar 2023 verwacht Circulus een dekkingstekort van €1,7 miljoen te hebben op de brandstofkosten. Naar rato van het aandelenbelang zou het aandeel voor de gemeente Deventer worden geschat op €350.000. Dit heeft voornamelijk betrekking op de producten straatreiniging en huisvuilinzameling (afval) wat mogelijk zijn weerslag heeft op de dienstverleningsovereenkomsten buitenruimte en grondstoffen 2023. Circulus is nog met de aandeelhoudende gemeenten in gesprek. Indien er meer bekend is hoe dit dekkingstekort vorm gegeven zal gaan worden komen we hier bij een eerstvolgende rapportage op terug. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Aandeleninkoop Circulus | 7.3 Afval | Autonome afwijking | |
Volgens artikel 10.3 van de statuten van Circulus BV moet een periodieke herziening van aandeelverhoudingen plaatsvinden. Die herziening vindt nu plaats op basis van het aantal aansluitingen (voor het inzamelen van afval) volgens de gegeven van ultimo 2021. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA) neemt hierover een schriftelijk besluit. Een aantal aandeelhouders koopt aan en anderen verkopen aandelen. Het totaal nominaal gestort aandelenkapitaal blijft daarmee voor Circulus BV onveranderd. Deventer koop 40 aandelen x €1 = €40. De aankoop van 40 aandelen door de gemeente Deventer leidt ertoe dat de zeggenschap van Deventer in de AvA van 21,45% naar 21,83% toeneemt. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
1e Nota van wijziging Begroting 2023 | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2023 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Slim Warmtenet Zandweerd | 7.4 Milieubeheer | Knelpunt bestaand beleid | |
Vanaf 1 oktober worden de eerste woningen (fase 1a) van warmte voorzien. De begrote exploitatiekosten 2022 zien toe op de gehele exploitatie van fase 1. Vanuit het raadsbesluit, 7 oktober 2020, was daarbij rekening gehouden met een jaarlijks exploitatietekort van €23.000 welke gedekt zou worden vanuit programma Milieu en duurzaamheid. De exploitatie rondom de warmtelevering aan de woningen in fase 1a betreft een tijdelijke situatie voor de periode vanaf 1 oktober 2022 tot en met 31 december 2023. Voor deze tijdelijk situatie resulteert dit in een exploitatietekort van €10.000 in 2022 en €130.000 in 2023. Bij het in opdracht geven van fase 1 hebben zich 2 investeringsrisico’s voorgedaan. Dit betreffen in 2022 de prijsstijgingen van de warmtecentrale (€100.000) en het treffen van een tijdelijke warmtevoorziening (€150.000). Daarnaast zorgt het (nog) niet inschrijven van Ennatuurlijk tot extra plankosten in 2023 (€100.000). Het financiële effect van zowel de wijziging van de exploitatie van de tijdelijke warmtelevering als de voorgedane risico's zal worden verwerkt in de begroting. Waarbij de financiële verwerking van het raadsbesluit van 7 oktober 2020 zal worden teruggedraaid en de dekking van de hierboven genoemde ontwikkelingen voor 2022 zal komen uit programma Milieu en duurzaamheid en voor 2023 voor €23.000 uit programma Milieu en duurzaamheid en € 107.000 uit de beschikbare proeftuingelden. Bovenstaande ontwikkelingen zijn verder toegelicht in de rapportage Slim Warmtenet Zandweerd in de 2e en 3e kwartaalrapportage 2022. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 19.747 | 3.244 | 22.991 | -325 | 22.667 |
Baten | 16.985 | 2.322 | 19.307 | -55 | 19.252 |
Saldo | -2.762 | -922 | -3.684 | 270 | -3.414 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Omgevingsdienst IJsselland | Lasten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodemopgaven | Lasten | 73 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prognose afval | Lasten | 64 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Basisontwerp verkabeling hoogspanningskabels | Lasten | -260 | 260 | 0 | 0 | 0 |
Corona compensatie 2021 Ulebelt | Lasten | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Slim Warmtenet Zandweerd | Lasten | -132 | -277 | -305 | -312 | -361 |
1e Nota van wijziging Begroting 2023 | Lasten | 0 | 430 | 300 | 300 | 200 |
Technische wijziging | Lasten | -195 | 194 | 251 | 251 | 251 |
Totaal lasten | -325 | 607 | 246 | 239 | 90 | |
Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodemopgaven | Baten | 73 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Slim Warmtenet Zandweerd | Baten | -132 | -277 | -305 | -312 | -361 |
Technische wijziging | Baten | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -54 | -272 | -305 | -312 | -361 | |
Saldo | 271 | -879 | -551 | -551 | -451 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 44 | 1 | 45 | 282 | 327 |
Putting | 299 | 407 | 706 | 65 | 771 |
Saldo | 255 | 406 | 661 | -217 | 444 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | ||
Inkomsten | 0 | 65 | 65 | ||
Saldo | 0 | 0 | 0 | 65 | 65 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 5.864 | 5.864 | 0 | 5.864 |
Inkomsten | 0 | 4.578 | 4.578 | 0 | 4.578 |
Saldo | 0 | -1.286 | -1.286 | 0 | -1.286 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid | Begroting 2022 | 19.747 | 16.985 | -2.762 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 644 | -52 | -696 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 3.411 | 3.031 | -380 | ||
Wijzigingsverordering afvalstoffenheffing | -1.689 | -1.688 | 1 | ||
Ambtelijke wijziging | 24 | 24 | 0 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 415 | 568 | 153 | ||
2e kwartaalrapportage 2022 | 440 | 440 | 0 | ||
Totaal programma | 22.992 | 19.308 | -3.684 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu en duurzaamheid | Begroting 2022 | 44 | 299 | 255 | |
4e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 380 | 380 | ||
Wijzigingsverordering afvalstoffenheffing | 1 | 0 | -1 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 27 | 27 | ||
Totaal programma | 45 | 706 | 661 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu en duurzaamheid | 4e kwartaalrapportage 2021 | 5.864 | 4.578 | -1.286 | |
Totaal programma | 5.864 | 4.578 | -1.286 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Slim Warmtenet | 7.4 Milieubeheer | Behoeft aandacht | Zie voor een verdere toelichting de leidraad grote projecten waar Slim Warmtenet Zandweerd is opgenomen. | |