De positieve uitkomst van de 2e kwartaalrapportage van €16.160.0000 is toegevoegd aan de uitkomst van de begroting 2023 voor aanwending nieuw beleid. Op 9 november 2022 heeft de raad de programmabegroting 2023 en de meerjarenraming 2024-2026 vastgesteld. Tijdens de Begrotingsraad is een aantal amendementen aangenomen welke invloed hebben op het begrotingssaldo. Daarnaast is er een raadsbesluit genomen op 30 november 2022, voor uitbreiding van Kindcentrum Rivierenwijk.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
1 | Uitkomst 2e kwartaalrapportage 2022 | 16.160 | - | - | - | - | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Aanwending Nieuw beleid bij Begroting 2023 | -16.160 | - | - | - | - | |
Uitkomst begroting 2023-2026 | 0 | 4.765 | 6.283 | 24.217 | 313 | ||
3 | Amendementen Begrotingsraad 9 november 2022 | ||||||
a | Herijking visie hoofdwegenstructuur | -200 | |||||
b | Groen kan het dak op | -100 | -100 | ||||
c | Ondersteuning energiecoaches | -60 | -60 | -60 | |||
d | Klusbrigade Energie en klimaat | -30 | |||||
e | Deventer steun aan Oekraine | -25 | |||||
4 | Raadsbesluit KC Rivierenwijk | 0 | 42 | -68 | -68 | -68 | |
Saldo begroting 2022-2026 | 0 | 4.392 | 6.055 | 24.089 | 245 |
Kindcentrum Rivierenwijk
Op 30 november (2022-924) heeft de raad een aanvullend krediet verleend. Als gevolg van een fors tegenvallend aanbestedingsresultaat kan het schoolbestuur van het Kindcentrum Rivierenwijk de noodzakelijke en in 2020 en 2021 goedgekeurde uitbreiding van het schoolgebouw niet realiseren zonder dat de gemeente een aanvullend krediet verleend. Uitgaande van oplevering in het jaar 2023 vangen de kapitaallasten in het jaar 2024 aan. De al geraamde kapitaallasten in 2023 komen te vervallen hetgeen een voordeel van ruim €42.000 betekent. Vanaf 2024 nemen de kapitaallasten toe met afgerond €68.000.
De uitkomst van de begroting wijzigt door (autonome) ontwikkelingen en knelpunten bestaand beleid.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
1 | Saldo uitkomst begroting 2022-2026 | 0 | 4.392 | 6.055 | 24.089 | 245 |
---|---|---|---|---|---|---|
2 | (Autonome) ontwikkelingen | 5.009 | -92 | -1.407 | -1.533 | 4.083 |
3 | Knelpunten bestaand beleid | -1.480 | -340 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 3.529 | 3.960 | 4.648 | 22.556 | 4.328 | |
Waarvan eenmalig | 3.529 | 3.960 | 4.648 | 22.556 | 5.547 | |
Waarvan structureel | 0 | 0 | 0 | 0 | -1.219 |
De uitkomst van het jaar 2026 is positief, dit door de eenmalige compensatie van de AU (septembercirculaire 2022) voor het ravijnjaar 2026 ter hoogte van €5.547.000 . Vooralsnog zien wij deze toevoeging als incidenteel. Begin volgend jaar moet duidelijk worden of (een deel van) het tekort wordt opgelost door de aanpassing van de normeringssystematiek algemene uitkering of via verruiming van het eigen belastinggebied.
De voordelige uitkomst van de 3e kwartaalrapportage 2022 €3.529.000 wordt gestort in de generieke weerstandsreserve. Dit om een extra buffer te hebben voor het opvangen van de nadelen als gevolg van de forse prijsstijgingen en oplopende (bouw)kosten. Deze krijgen hun weerslag op de exploitatiebegroting 2023 en verder en de (lopende) projecten o.a. de bouw van de sportvoorziening Bathmen, school en sporthal Marke Zuid. Met name de septembercirculaire heeft een positieve uitwerking op de saldi gehad. De bedragen in 2023-2026 blijven als uitkomst van de begroting staan. Deze uitkomst wordt betrokken bij de voorjaarsnota 2023.
Er worden door de programma’s diverse ontwikkelingen gemeld. Dit zijn onvermijdbare ontwikkelingen van buitenaf waar wij als gemeente mee worden geconfronteerd. Deze worden conform beleidsregels verrekend met de algemene middelen.
(bedragen x €1.000) | ||||||
Omschrijving | Programma | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Wethouderspensioenen | Burger en bestuur | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leges inkomsten burgerzaken | Burger en bestuur | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stormschade | Leefomgeving | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omgevingsdienst IJsselland | Milieu en duurzaamheid | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leegstand Irispand | Herstructurering en vastgoed | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BUIG | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | -66 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ESF regeling | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 578 | 0 | 0 | 0 | 0 |
WMO | Meedoen | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugd Woonplaatsbeginsel | Jeugd en onderwijs | -700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leerlingenvervoer | Jeugd en onderwijs | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Handhaving en toezicht kinderopvang | Jeugd en onderwijs | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toeristenbelasting | Economie en internationaal beleid | 85 | 100 | 100 | 100 | 100 |
VPB reclameopbrengsten | Economie en internationaal beleid | -70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leegstand filmhuis | Bedrijfsvoering | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Duurzame toegankelijkheid | Algemene dekkingsmiddelen | 33 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening dubieuze debiteuren | Algemene dekkingsmiddelen | -32 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stelpost lonen en prijzen | Algemene dekkingsmiddelen | 0 | -1.980 | -3.970 | -4.367 | -4.630 |
Septembercirculaire 2022 | Algemene dekkingsmiddelen | 1.534 | 1.788 | 2.463 | 2.734 | 8.613 |
OZB | Algemene dekkingsmiddelen | 196 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige belasting | Algemene dekkingsmiddelen | 70 | ||||
Vrijval reserve overloop | Algemene dekkingsmiddelen | 312 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CAO eenmalige uitkering | Algemene dekkingsmiddelen | -336 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 5.009 | -92 | -1.407 | -1.533 | 4.083 |
Zie voor een toelichting op bovenstaande onderwerpen de desbetreffende programma's.
Financiële tegen – en meevallers in de uitvoering van het bestaande beleid kunnen leiden tot bijstellingen van de begroting. De begrotingsregel bij knelpunten in het bestaande beleid is normaal gesproken dat allereerst binnen het programma wordt gekeken naar dekking. De programma’s geven aan dat binnen de begroting 2022 geen vrij besteedbare middelen hebben om in dekking te voorzien. Dit betekent dat de bedragen in 2022 ten laste van de algemene middelen komen. Hiervoor worden voorstellen voor ingediend bij de Voorjaarsnota 2023.
Voor punt 2 en punt wordt voorgesteld dekking te vinden binnen de algemene middelen. Dit kan niet gedekt worden binnen het programma.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Droogtebeheer | Leefomgeving | -70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Herinrichting Lebuinuspleinen | Leefomgeving | -500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Prijsstijging MJOP-MIND | Leefomgeving | -500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Deventer Schouwburg | Economie en internationaal beleid | -410 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Aanbesteding Jeugdzorg RSJ | Jeugd en onderwijs | 0 | -340 | |||
Saldo dekking Algemene middelen | -1.480 | -340 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo dekking binnen programma | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Corona
In dit hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van de beschikbare eenmalige budgetten om nadelen corona te dekken .
De corona middelen die nog vrij beschikbaar zijn bestaan uit;
- een algemeen deel
- een budget voor cultuur.
In 2020 heeft het college een afwegingskader corona vastgesteld voor instellingen. Eén van de maatregelen in het afwegingskader is dat instellingen met een negatief exploitatieresultaat in aanmerking komen voor een coronacompensatie. Om dit mogelijk te maken is net als voor 2020 ook in 2021 een tijdelijke subsidieverordening coronacompensatie instellingen gemeente Deventer opgesteld. Op 11 mei 2022 heeft de raad de tijdelijke subsidieverordening coronacompensatie instellingen 2021 gemeente Deventer vastgesteld. Wij hebben nog een veegactie uitgezet naar aanleiding hiervan zijn er door maatschappelijke instellingen aanvragen ingediend. In de bijlage treft u een specificatie aan.
De subsidieregeling loopt tot 1 maart 2023. Het voorstel om van de resterende middelen €1,2 miljoen over te hevelen naar 2023. Het restantbudget van €0,5 miljoen blijft beschikbaar voor nagekomen aanvragen 2022.
a. Algemeen budget
Voor het algemene budget corona is nog eenmalig beschikbaar:
bedragen x €1 -/- = nadeel | 2022 |
---|---|
Beschikbaar na 2e kwartaalrapportage 2022 | 1.656.000 |
Voorstel 3e kwartaalrapportage 2022: Veegactie | -174.723 |
Saldo 3e kwartaalrapportage 2022 | 1.481.277 |
b. Budget cultuur
Voor de stelpost corona (cultuur) is nog eenmalig nog beschikbaar:
bedragen x €1 -/- = nadeel | 2022 |
---|---|
Beschikbaar na 2e kwartaalrapportage 2022 | 542.000 |
Voorstel 3e kwartaalrapportage 2022: | |
Veegactie | -117.167 |
Lagere aanwending TVL middelen t.o.v. 2e kwartaalrapportage 2022 Schouwburg | 50.000 |
Deventer Schouwburg | -208.000 |
Saldo 3e kwartaalrapportage 2022 | 266.833 |
In de raadsvergadering van maart 2021 is de onderstaande motie aangenomen: De raad draagt het college van B&W op:
- De culturele instellingen te steunen conform het afwegingskader Coronacrisis. De niet-benutte rijksmiddelen beschikbaar te stellen voor cultuurmakers, zijnde organisaties, verenigingen, vrijwilligersorganisaties, stichtingen of zelfstandigen, die het culturele klimaat bevorderen.
- Hiervoor de bestaande Programmasubsidieregeling cultuur te gebruiken.
- Het subsidietraject te versnellen.
- De uitwerking hiervan, en de rapportage van de bestedingen een plek te geven in de P&C-cyclus.
Op basis van het verdelingsbesluit 2021 wordt de compensatie per instelling vastgesteld. Voor Kunst, Cultuur en Erfgoed betreft het een bedrag van €117.167.
Deventer Schouwburg
De terugvordering van TVL-middelen van het Rijk aan Deventer Schouwburg ter hoogte van €400.000 volledig te compenseren en hiervoor ter dekking de reeds gereserveerde corona-compensatiemiddelen uit het 2e kwartaal 2022 in te zetten. In de 2e kwartaalrapportage was hier €450.000 voor opgenomen. Dit resulteert in een lagere aanwending van €50.000
Het gepresenteerde exploitatietekort (raadsmededeling 2022-940 ) over 2022 €618.000 te compenseren vanuit twee bronnen;
- de algemene middelen voor het structurele exploitatietekort van gemiddeld €410.000 zie toelichting op het programma;
- de resterende corona-compensatiemiddelen voor cultuur voor het incidentele tekort van €208.000.
Onvoorzien
Vergeleken met de stand in de 2e kwartaalrapportage 2022 is de raming onvoorzien niet veranderd en bedraagt de raming onvoorzien €140.000.
(bedragen x €1) | |
---|---|
Verloop Onvoorzien | Bedrag |
Saldo Onvoorzien na 2e kwartaalrapportage 2022 | 140.000 |
Voortel 3e kwartaalrapportage 2022 | 0 |
Saldo Onvoorzien na 3e kwartaalrapportage 2022 | 140.000 |
Bij de 3e kwartaalrapportage wordt voorgesteld met betrekking tot de exploitatiebudgetten 2022 voor totaal de onderstaande bedragen over te hevelen. Ook wordt in een aantal programma’s een vooraankondiging gedaan van een budgetoverheveling die bij de rekening zal worden voorgesteld.
(bedragen x €1.000) | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Budgetoverhevelingen | 15.224 | 1.446 | -13.778 |
Hierin zitten een aantal grote projecten Burgerweeshuis (€3,8 miljoen, MJOP-Mind €1,4 miljoen, Regionale woonzorg voorziening €1,4 miljoen, Stelpost corona €1,2 miljoen).
Opvang Oekraïense vluchtelingen
De gemeenten in Nederland zijn verantwoordelijk voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Het gaat hierbij om voorzieningen voor onderdak, maandelijkse financiële toelage (eet- en leefgeld) etc. Verantwoording over de opvang van Oekraïense vluchtelingen vindt plaats via Programma Veiligheid. Gemeenten ontvangen voor de opvang van Oekraïners een normbedrag per dag per gerealiseerde gemeentelijke opvangplek (€100 van 1 maart tot en met 15 oktober 2022; €83 met ingang van 16 oktober 2022), en daarnaast een normbedrag van €210 per persoon in de particuliere opvang per maand waarin aan deze persoon een verstrekking is gedaan. Het is onzeker of de normbedragen ongewijzigd zullen blijven. Bovendien weten we niet tot wanneer de voorzieningen in stand moeten worden gehouden en zullen we rekening moeten houden met herstelkosten (in oorspronkelijke staat brengen van de voorzieningen).
We blijven monitoren of alle kosten binnen de rijksbijdragen zijn op te vangen. Voor nu is het nog te vroeg om een conclusie te trekken. Naast de bovengenoemde regeling opvang ontheemden lopen er via programma Jeugd en Onderwijs specifieke regelingen voor onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer. Daarnaast is een rijksregeling in voorbereiding voor de kosten van voorschoolse educatie.
Renteresultaat
Het verwachte renteresultaat daalt met €210.900. Het rentepercentage dat aan de grondexploitatie is voor 2022 vastgesteld op 2,23% (was 2,41%). Dit leidt tot een daling van het renteresultaat van €183.100.
Lopende kredieten
In de kwartaalrapportage wordt ook per programma gerapporteerd over de lopende investeringen. Zowel inhoudelijk als financieel wordt aangegeven of de realisatie conform de begroting gaat plaatsvinden. Op dit moment zijn er geen grote afwijkingen te melden welke politieke discussies opleveren. De prijsstijgingen worden in zijn algemeenheid toegelicht en uitgezocht.
Grote projecten
In de leidraad grote projecten is afgesproken dat via de reguliere kwartaalrapportages de rapportage plaats vindt over de grote projecten. De grote projecten die zijn aangewezen, betreffen:
Projectnaam | Planning | Financiën | Risico's | Fase | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A1 Bedrijvenpark Deventer | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||
De Marke Zuid | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase | ||||
De Nieuwe Keizer | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Op koers | Verkenningsfase | ||||
Implementatie omgevingswet | Op koers | Behoeft aandacht | Op koers | Realisatiefase | ||||
Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | Op koers | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | Op koers | Op koers | Op koers | Initiatieffase | ||||
Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | Op koers | Op koers | Op koers | Verkenningsfase | ||||
Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase |
Zie voor informatie over de afzonderlijke projecten de Grote projecten .