Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloze jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
De mismatch op de arbeidsmarkt is groot, zeker voor de mensen in de uitkering. Vanwege de huidige arbeidsmarkt is de instroom in de meest kansrijke groep Matchen fors lager dan begroot (de meeste mensen die kunnen werken zijn aan het werk). Hiermee is ook de verwachte uitstroom uit deze groep lager. Verder blijkt de klantgroep Groeien groter dan eerder aangenomen en de problematiek complexer dan verwacht (onder andere veel psychische problemen). Door de zwaardere problematiek kost het meer tijd om mensen te begeleiden naar werk. Ook sluit het oorspronkelijke instrumentarium niet meer helemaal aan. Konnected en de gemeente werken samen sociaal domein breed samen om aanvullende instrumenten te ontwikkelen en te implementeren.Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Ontwikkelen naar werk
We ontwikkelen mensen waardoor zij betere kansen hebben op de arbeidsmarkt
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Participeren in de samenleving
We faciliteren alle uitkeringsgerechtigden om te participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Bij aanvang van inzet op maat is een inschatting gemaakt van de grootte van de groepen van faciliteren en zorgen en de daarmee samenhangende inzet van de participatiemakelaar. Door corona, grootte van de groepen, lagere instroom dan verwacht en het feit dat nog niet met alle uitkeringsgerechtigden gesproken is over participatie wordt de doelstelling nu niet gehaald. Momenteel wordt geëvalueerd op welke wijze de participatiemakelaar beter bereikt kan worden.Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Definitief Buig budget 2022 en voorlopige Buig budget 2023 | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Het definitief budget 2022 is met €36.896.210 bijna €1,5 miljoen lager dan het voorlopige budget 2022. Ondanks dat het tekort op het BUIG budget in 2022 hoger is dan de drempel voor het eigen risico is er geen recht op een bijdrage vanuit het vangnet. Om aanspraak te kunnen maken op het vangnet moet er sprake zijn van een tekort van minstens 7,5% over de afgelopen drie jaar. Hiervan is door het positieve resultaat in 2021 door de gemaakte fout van SZW geen sprake. Op basis van de huidige standen is het extra nadeel voorlopig voor de gemeente Deventer €66.000. Het BUIG budget voor 2022 is definitief, maar de werkelijke ontwikkeling van het bijstandsvolume kan ertoe leiden dat het werkelijk resultaat bij de jaarrekening afwijkt van deze prognose. Het definitieve resultaat wordt in de vierde kwartaalrapportage verwerkt. Het voorstel is op basis van gemiddeld 2.566 uitkeringsgerechtigde het geprognosticeerd nadeel te dekken uit de algemene middelen. Het voorlopig budget 2023 bedraagt €37.970.947. Dit is bijna €1,1 miljoen hoger dan het definitief budget 2022. Op macroniveau is het budget nagenoeg gelijk gebleven. Voor Deventer is het budgetaandeel echter verhoogd: van 0,61% naar 0,63% (dit betekent een verhoging van het budget van bijna €800.000). En daarnaast zijn de verwachte kosten voor de inzet van loonkostensubsidie hoger geraamd dan in 2022 (bijna €400.000). Op basis de huidige standen en de verhoogde uitstroom door het aanvalsplan is de verwachting dat er geen financiële consequenties zijn voor 2023 en meerjarig wellicht een voordeel. Maar door alle onzekerheden is het advies het Buig budget neutraal te begroten. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
ESF-regeling Iedereen Actief 2017 | 6.4 Begeleide participatie | Autonome afwijking | |
De afrekening van de ESF-regeling Iedereen Actief 2017 is binnen. Deventer ontvangt €858.820. Bij aanvang van de ESF regelingen is besloten dat de opbrengst van de ESF weer wordt ingezet voor de nieuwe ESF regelingen en zo beschikbaar blijft voor de doelgroep (besluit uitvoeringsplan iedereen actief 2016). Voorstel is hiervan dus ook conform bovenstaande lijn de huidige 2,022 fte inzet ESF administratie voor de huidige ESF-periode/subsidie voor zowel 2022 en 2023 te dekken (totaal = €280.000). Het restant (€578.000) valt vrij ten gunste van de algemene middelen. In 2023 volgt op zijn vroegst de afrekening van de ESF periode 2020-2022. Potentieel betreft het hier een afrekening van minstens €700.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Armoedebeleid | 6.3 Inkomensregelingen | Budgetoverheveling | |
Ontvangen teruggaaf subsidie 2021 St. Leergeld €225.000. Hiervoor wordt een aanvullende opdracht aan de partijen verstrekt in 2023 op het gebied van kinderarmoede. In het coalitieakkoord 2022-2026 is besloten dat: "We blijven kinderarmoede bestrijden omdat het opgroeien in armoede een belemmering is op gelijke kansen in het leven en het later kunnen meedoen. Omdat we de deelname van kinderen uit arme gezinnen aan onder andere activiteiten en sport van groot belang vinden, zorgen we dat eventuele onderbesteding aan middelen beschikbaar blijft voor deze doelgroep". Jaarlijks bij de derde kwartaalrapportage geven wij de raad inzicht in (mogelijke) onderbesteding. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Energietoeslag | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Bij de september circulaire is er aanvullend budget energietoeslag ontvangen €3.692.202. Totaal is er momenteel €9.428.677 beschikbaar voor de landelijke energietoeslag (de toeslag ad €1300 en kosten voor de uitvoering). De prognose is dat er ongeveer €1 miljoen resteert. Bij de jaarrekening volgt het definitieve resultaat. Bij de behandeling van de begroting 2023 is de motie Geldfit aangenomen. De kosten voor de uitbreiding van Geldfit worden gedekt met dit budget. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Breed offensief mensen arbeidsbeperking | 6.5 Arbeidsparticipatie | Budgetoverheveling | |
Het wetsvoorstel is weer uitgesteld waardoor het budget nog niet is uitgegeven. Ingangsdatum is nu voorzien op 1-7-2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Robuust rechtbeschermingsysteem | 6.5 Arbeidsparticipatie | Budgetoverheveling | |
Voor de middelen die vanuit de december circulaire 2021 beschikbaar zijn gesteld wordt samen met de programma’s Burger en bestuur, Openbare orde en veiligheid, Meedoen en Jeugd en onderwijs het plan uitgewerkt. Het streven is dit nog in 2022 aan het college voor te leggen zodat in 2023 direct met de uitvoering kan worden gestart. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Impuls integraal werken | 6.5 Arbeidsparticipatie | Budgetoverheveling | |
Voor de middelen die vanuit de december circulaire 2021 beschikbaar zijn gesteld wordt samen met programma’s Burger en bestuur, Openbare orden veiligheid, Meedoen en Jeugd en onderwijs het plan uitgewerkt. Het streven is dit nog in 2022 aan het college voor te leggen zodat in 2023 direct met de uitvoering kan worden gestart. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Aanvalsplan BUIG | 6.5 Arbeidsparticipatie | Budgetoverheveling | |
Het aanvalsplan is recent in oktober vastgesteld. De verschillende projecten gaan nu van start en lopen door in 2023. De budgetten die voor dit project zijn bestemd, o.a. creatief handhaven/activeren, extra inzet re-integratie, onderzoek BUIG budget Deventer, inzet team ASK worden overgeheveld naar 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Integrale jongerenaanpak | 6.5 Arbeidsparticipatie | Budgetoverheveling | |
De integrale jongerenaanpak is onderdeel van het aanvalsplan BUIG. De kwartiermaker is geworven en het project is recent gestart. De offerte wordt betaald conform realisatie, dat betekent dat een deel van het budget van €200.000 wordt overgeheveld. Zodat enerzijds het project doorgang kan vinden en de dienstverlening kan doorgaan. In de 4e kwartaalrapportage wordt de budgetoverheveling geregeld. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Implementatie nieuw beleidsplan | 6.3 Inkomensregelingen | Budgetoverheveling | |
Het beleidsplan Inzet op ondersteuning en geldzorgen is in december 2021 vastgesteld. De jaren 2022 en 2023 zijn implementatiejaren. Begin 2022 hebben we een implementatieplan opgesteld en de organisatie van de implementatie ingeregeld. Het voor elkaar krijgen van een evenredige bemensing van projectgroep en werkgroepen heeft meer tijd in beslag genomen dan was voorzien. Personeelskrapte speelde daarin een rol. Het budget van €232.600 wordt overgeheveld naar 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
1e Nota van wijziging Begroting 2023 | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2023 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Vertraging implementatie uitkeringssysteem | 6.3 Inkomensregelingen | Risico | |
Eind november 2022 is er definitief besloten om het huidige uitkeringssysteem van Centric met een jaar te verlengen, omdat de implementatie van het nieuwe uitkeringssysteem van Pink Roccade vertraging heeft opgelopen. Deze vertraging brengt te veel risico’s met zich mee om per 1 januari 2023 te kunnen starten. De mogelijk extra kosten i.v.m. de vertraging zijn nog niet bekend. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 76.670 | 6.188 | 82.858 | 2.643 | 85.501 |
Baten | 44.376 | -4.745 | 39.631 | 428 | 40.059 |
Saldo | -32.294 | -10.933 | -43.228 | -2.215 | -45.442 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Definitief Buig budget 2022 en voorlopige Buig budget 2023 | Lasten | -224 | 3.003 | 3.750 | 3.750 | 3.750 |
---|---|---|---|---|---|---|
ESF-regeling Iedereen Actief 2017 | Lasten | 140 | 140 | 0 | 0 | 0 |
Armoedebeleid | Lasten | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 |
Energietoeslag | Lasten | 3.692 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Breed offensief mensen arbeidsbeperking | Lasten | -104 | 104 | 0 | 0 | 0 |
Robuust rechtbeschermingsysteem | Lasten | -139 | 139 | 0 | 0 | 0 |
Impuls integraal werken | Lasten | -222 | 222 | 0 | 0 | 0 |
Aanvalsplan BUIG | Lasten | -550 | 550 | 0 | 0 | 0 |
Implementatie nieuw beleidsplan | Lasten | -232 | 232 | 0 | 0 | 0 |
1e Nota van wijziging Begroting 2023 | Lasten | 0 | 2.255 | 250 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 282 | -70 | 3 | 3 | 3 |
Totaal lasten | 2.643 | 6.800 | 4.003 | 3.753 | 3.753 | |
Definitief Buig budget 2022 en voorlopige Buig budget 2023 | Baten | -289 | 3.003 | 3.750 | 3.750 | 3.750 |
ESF-regeling Iedereen Actief 2017 | Baten | 718 | 140 | 0 | 0 | 0 |
Armoedebeleid | Baten | 225 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | -225 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 429 | 3.143 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | |
Saldo | -2.214 | -3.657 | -253 | -3 | -3 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 0 | 0 | 0 | 838 | 838 |
Putting | 65 | 923 | 988 | -636 | 353 |
Saldo | 65 | 923 | 988 | -1.473 | -485 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2022 | 76.670 | 44.376 | -32.294 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 120 | -2.819 | -2.939 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 1.828 | 1.085 | -743 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | -1.432 | -2.435 | -1.003 | ||
2e kwartaalrapportage 2022 | 5.672 | -576 | -6.248 | ||
Totaal programma | 82.858 | 39.631 | -43.227 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2022 | 0 | 65 | 65 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 180 | 180 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 743 | 743 | ||
Totaal programma | 0 | 988 | 988 |