Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Bedrijfsvoering gegevens
Meer informatie
Verzuim
Verzuim
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
---|---|---|
2018 | 4,78% | 1,03 |
2019 | 5,42% | 1,00 |
2020 | 4,26% | 0,64 |
2021 | 4,85% | 0,72 |
Norm 2022 | 4,60% | 1,00 |
2022 t/m maart | 5,58% | 0,98 |
2022 t/m augustus | 5,81% | 0,99 |
2022 t/m oktober | 5,77% | 0,99 |
Het ziekteverzuimpercentage is ten opzichte van de vorige rapportage iets gedaald maar blijft hoog ten opzichte van de norm en ten opzichte van het verzuim in 2021, vooral bij teams waar veel veranderingen spelen en/of waar sprake is van een hoge werkdruk.
De meldingsfrequentie (het aantal keer dat medewerkers zich per jaar ziek melden) is gelijk gebleven ten opzichte van de vorige rapportage en blijft binnen de norm van 1.
Inhuur
Inhuur
Realisatie | Realisatie | Prognose Q1 | Prognose Q2 | Prognose Q3 | |
Soort inhuur | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 |
Vaste formatie | 2.518 | 3.300 | 3.200 | 3.400 | 3.400 |
Vervanging ziekte/zwangerschap | 700 | 848 | 900 | 900 | 900 |
Piekbelasting | 543 | 350 | 350 | 500 | 500 |
Bewuste keuze flexibiliteit | 869 | 800 | 750 | 800 | 800 |
Speciale projecten | 3.976 | 4.200 | 3.800 | 4.400 | 4.400 |
Totaal | 8.606 | 9.498 | 9.000 | 10.000 | 10.000 |
Het volume aan inhuur is per saldo iets hoger dan in 2021. Minder inhuur is er voor beschermd wonen, waar een aantal langdurig ingehuurde medewerkers in 2022 in dienst zijn gekomen. Toename van inhuur zien we vooral bij opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en voor de toeslagen kinderopvang. Door krapte op de arbeidsmarkt ervaren we dat inhuurtarieven zijn gestegen en dat het voor verschillende functies moeilijk is om geschikte kandidaten te vinden.
Op jaarbasis verwachten we daarom een lichte verhoging van de inhuurkosten ten opzichte van 2021. De prognose is gelijk aan de vorige kwartaalrapportage.
Formatie en bezetting
Onderstaande tabel geeft de formatie, de bezetting en de vacatureruimte weer, exclusief boven formatieve medewerkers en medewerkers van het Deventer Groenbedrijf:
FTE | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | 1e kwartaalrapportage | 2e kwartaalrapportage | 3e kwartaalrapportage |
---|---|---|---|---|---|---|
Formatie | 706,89 | 725,84 | 747,16 | 800,66 | 816,37 | 827,22 |
Bezetting | 776,19 | 788,61 | 801,85 | |||
Vacatureruimte | 24,47 | 27,76 | 25,37 |
De formatie is ten opzichte van de tweede kwartaalrapportage verder gestegen met 10,85 fte. De ambtelijke bezetting is door het vervullen van vacatures eveneens toegenomen. Per saldo is de vacatureruimte afgenomen met 2,39fte.
Uitbreiding betreft onder meer formatie voor meerjarige projecten van het BAD voor toeslagen kinderopvang, Deltaview, gemeente Kampen en Geldfit, een participatie adviseur bij Communicatie, een coördinator Wet Open Overheid, een agendanetwerker veiligheid, zorg en sociaal domein.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We hebben een solide bedrijfsvoering
We zijn financieel robuust en hebben een toegankelijke en betrouwbare informatievoorziening. We werken met vitale professionals in een eigentijdse werkomgeving. Daarmee zijn we slagvaardig, betrouwbaar en transparant.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We zijn een flexibele en wendbare organisatie
We zijn een lerende organisatie, hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. We zijn een aantrekkelijke werkgever. We werken met vitale professionals in een eigentijdse, digitale en inclusieve werkomgeving. Daarmee zijn we open, verantwoordelijk, zorgzaam en met durf.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - We werken met hoofd, hart en handen voor Deventer
We zijn een lerende organisatie; hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. Onze organisatie kenmerkt zich door diversiteit.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening
We werken digitaal. We ontwikkelen ons naar een datagedreven organisatie. Met onze informatiehuishouding kunnen we efficiënt en integraal werken. Onze proces- en ICT-inrichting kan snel aangepast worden op nieuwe taken. Daarvoor maken we gebruik van technische mogelijkheden en innovaties.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Afstand tot de arbeidsmarkt | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
In de primaire begroting 2022 is €50.000 beschikbaar gesteld als budget "afstand tot de arbeidsmarkt", uit het saldo op de ingelegde loonsom van medewerkers die minder zijn gaan werken vanwege gebruik van het generatiepact. Het budget voor inzet op afstand tot de arbeidsmarkt wordt ingezet voor een PSO-audit (Prestatieladder Sociaal Ondernemen). Door gebrek aan capaciteit in de vakgroep P&O wordt de uitvoering van de audit doorgeschoven naar 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Implementatie financieel systeem | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
In de I-uitvoeringsplannen is bij Voorjaarsnota 2021 eenmalig budget begroot voor aanbesteding en implementatie financieel systeem. Het traject van de aanbesteding en implementatie van het financiele pakket verloopt volgens planning in (ieder geval) 2 jaren. Dit is 2022 en 2023. Het beschikbare budget voor zowel de aanbesteding als implementatie moet derhalve, volgens planning, overgeheveld worden naar 2023. In het eerste kwartaal 2023 is volgens planning de aanbesteding afgerond, daarna volgt de implementatie. De grootste kostenpost betreft deze implementatie. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Formatie functioneel beheer DOWR ICT | 0.4 Overhead | Overige afwijking | |
De formatie voor functioneel beheer wordt verhoogd met 1 fte ten behoeve van het beheer van FME server, Topdesk, BZM, anonimiseren en Oribi. Binnen de beschikbare budgetten voor deze applicaties is rekening gehouden met de dekking van de formatieruimte. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Voorziening verlofsparen | 0.4 Overhead | Risico | |
Sinds begin 2022 mogen medewerkers verlofsparen op grond van de Cao Gemeenten. Het verlof dat wordt gespaard blijft staan en kent geen verjaringstermijn en wordt door de medewerker ingezet in kader van loopbaanplanning, levensfase en/of vitaliteit. In principe nemen werknemers dit verlof op vóórdat ze uit dienst gaan. Niet uit te sluiten is echter dat de uren moeten worden uitbetaald, bijv. bij uitdiensttreding vanwege langdurige ziekte. Daarnaast doet zich de mogelijkheid voor dat als een medewerker spaart voor een vorm van prépensioen, tegen die tijd een jaar of langer verlof opneemt en dat dan vervangingskosten noodzakelijk zijn. Om die reden moeten gemeenten een voorziening opnemen om de verlofuren bij ontslag uit te betalen of vervangingskosten te dekken bij spaarverlof. De hoogte van de in te stellen voorziening kan pas na afloop van 2022 worden bepaald, als medewerkers aangeven welke resterende verlofuren zij als spaarverlof bestemmen. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Energiekosten | 0.4 Overhead | Risico | |
Van de leveringskosten voor elektriciteit is inmiddels 90% voor 2023 vastgeklikt. De laatste 10% wordt door het inkoopplatform Stedendriehoek/DOWR gefaseerd vastgelegd. De inkoopprijzen waren de afgelopen periode wat minder hoog dan eerder dit jaar. In de begroting 2023 is op basis van de vastgeklikte 60% op dat moment, uitgegaan van een verwachte met een factor 5,7 ten opzichte van 2022. Die stijging zal nu wat lager uitvallen. Het gascontract met Gazprom is opgezegd. Het Rijk heeft aangegeven dat gemeenten die het Gazprom contract hebben opgezegd compensatie krijgen voor de extra kosten die ze hebben gemaakt tussen 10 oktober en 31 december. Aangezien de gemeente Deventer voor 2022 nog geen verhoging in de begroting had opgenomen leidt deze toezegging niet tot een voordeel voor de begroting. Actuele ontwikkeling is dat het Ministerie van EZK mogelijk ook in 2023 compensatie zal verstrekken voor de meerkosten van een duurder contract aan gemeenten die het Gazprom contract conform aanwijzing van het Rijk hebben opgezegd. Dit, omdat gemeenten die nog niet waren overgestapt, dat ook niet meer hoeven te doen, omdat de leverancier SEFE (voormalig Gazprom Duitsland) door de Duitse overheid wordt genationaliseerd en niet meer onder de sancties tegen Rusland valt. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Wet open overheid | 0.4 Overhead | Herschikking | |
In circulaires van het Rijk zijn vanaf 2022 eenmalige en structurele budgetten voor de Wet open overheid (Woo) aan de Algemene Uitkering voor gemeenten toegevoegd. Deze budgetten zijn gestald binnen het programma Algemene dekkingsmiddelen en worden op basis van concrete bestedingsvoorstellen overgedragen aan programma's. De benodigde capaciteit voor de Woo wordt gezamenlijk met de gemeenten Raalte en Olst Wijhe ingevuld. Voorstel is om voor 2022 €95.000 over te dragen naar programma Bedrijfsvoering voor de kosten van inhuur processpecialist en voorbereidingsuren. Voor de besteding in 2023 en verder volgt een separaat voorstel. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
5 wetten | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
Er is een eenmalig budget voor het project "vijf wetten" (1e kwartaalrapportage 2020). Dit betreft de Archiefwet 2021, de Wet open overheid, het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid, de Wet Elektronische Publicaties en de wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer. De start van project in 2020 is vertraagd door de coronamaatregelen. Doordat de invoeringsdata van de verschillende wetten variëren en deels zijn verschoven is de voorbereiding complexer. Zo kent de Woo een invoeringstermijn van meerdere jaren waardoor we ieder jaar stappen zetten. Een deel van de werkzaamheden schuift daarom door naar 2023. Voorstel is het resterend budget van €131.100 over te hevelen naar 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Duurzame toegankelijkheid archieven eenmalig budget | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
Van Collectie Overijssel is circa €257.000 terug ontvangen dat beschikbaar was voor het instellen een e-depot-voorziening. Een e-depot is bedoeld voor het langdurig bewaren van digitale bestanden en documenten. Onder andere door uittreding van het Rijk heeft Collectie Overijssel een nieuwe toekomstvisie opgesteld. De realisatie van een e-depot voor gemeentelijke bestanden en documenten past niet in deze visie. De gemeente moet daarvoor een andere voorziening verwerven. Het beschikbare budget wordt gebruikt voor het opstellen van een visie op duurzame toegankelijkheid, voor het voorbereiden en aanschaffen van een bewaarvoorziening en voor de projectmatige aanpak van het opschonen van de huidige digitale archieven. Het budget, bij eerste kwartaalrapportage 2022 begroot, schuift door naar 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Innovatieve werkgever voor jongeren | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
In de 1e Nota van wijziging begroting 2022 is €50.000 begroot voor uitgaven innovatieve werkgever voor jongeren. Het budget is verdeeld over diverse projecten aan de hand van de innovatiechallenge. De uitslag hiervan was in het derde kwartaal bekend. Realisatie van de projecten en daarmee het maken van kosten vindt in 2023 plaats. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Datagedreven werken | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
In de Voorjaarsnota 2021 is €150.000 beschikbaar gesteld voor datagedreven werken. In 2022 is met name aandacht besteed aan de verdere uitwerking van de ambitie datagedreven werken en het vertalen hiervan in concrete acties. De projectmanager is bezig met voorbereidende analyses voor de te nemen acties. Kosten worden daarom later gemaakt dan ingeschat. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Privacybudget | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
Voor 2022 was een actualisatie gepland van het verwerkingsregister voor persoonsgegevens, uit te voeren door een externe partij. Hiervoor is bij tweede kwartaalrapportage 2018 een eenmalig bedrag van €36.600 begroot. De actualisatie schuift door naar 2023. Reden is de samenhang met het gehele capaciteitsvraagstuk voor de uitvoering van privacywerkzaamheden. Hiervoor zijn nu in de begroting 2023 de benodigde structurele middelen beschikbaar gesteld. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Duurzame toegankelijkheid structureel budget | 0.4 Overhead | Autonome afwijking | |
2022 is het structurele budget duurzame toegankelijkheid overgedragen aan het programma Bedrijfsvoering. Hieruit zijn in 2022 kosten gedekt voor het opschonen van digitale archieven en het opstellen van een uitvoeringskader duurzame toegankelijkheid. Een bedrag van €33.500 wordt in 2022 niet meer besteed. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Aanpassing fasering investeringskredieten ICT | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
De benutting van enkele ICT-kredieten schuift voor een deel door naar 2023. De investering voor de firewall (€100.000) verschuift naar 2023 vanwege vertraagde leveringen. De investeringen voor backup&restore en softwarelaag cloud (respectievelijk €100.000 en €50.000) schuiven door omdat het technisch ontwerp nog onderhanden is. De investering voor Office365/windows schuift voor €50.000 door naar 2023. Er lopen nog acties om te beoordelen welke aanpassingen nodig zijn in de Office-omgeving. In de tweede kwartaalrapportage zijn de investeringskosten in de roadmap ICT voor onder meer laptops en telefoons verlaagd. Hierbij is te weinig rekening gehouden met aanschaffingen voor laptops en telefoons 2022. De verlaging van het krediet in de tweede kwartaalrapportage wordt voor €295.830 gecorrigeerd. In de meerjarenbegroting 2023 worden de kapitaallasten gedekt binnen het programma door verrekening met de reserve kapitaallasten ICT. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Voordelig resultaat DOWR 2022 inzetten voor eenmalig tekort SOR, Belastingen 2023-2024 | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
In de begroting van het samenwerkingsverband DOWR is een stelpost opgenomen voor eenmalige extra uitgaven voor DOWR-Belastingen, als voorbereiding op de Samenhangende Objecten registratie (SOR). Dit gaat over het afstemmen van data uit basisregistraties BGT, BAG en WOZ (€100.000 in 2023 en €50.000 in 2024). Hiervoor was nog geen dekking aangegeven. De dekking voor deze uitgaven vindt plaats uit het verwachte voordelig rekeningresultaat van de DOWR-percelen over 2022. In de tweede tussentijdse rapportage DOWR is de prognose voor het verwachte resultaat DOWR gemeld. Verwacht wordt een voordelig saldo van circa €900.000, m.n. bij DOWR-i (circa €300.000) en DOWR FZ (circa €600.000). Voorstel is de €150.000 voor de SOR hieruit te dekken. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Informatieveiligheid | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
Bij raadsbesluit 20 september 2017 is eenmalig budget beschikbaar gesteld voor informatieveiligheid. DOWR-I heeft in 2022 zaken opgepakt mbt o.a. Nanolearning, crisisplan en vuln management. Een aantal andere trajecten lopen nog, zoals Dataclassificatie, risicoanalyse BIO-AVG. Deze zaken lopen door in Q4 2022 en 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Software Omgevingswet | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
Vanuit de I-Uitvoeringsplannen is budget opgenomen voor het aanschaffen van plansoftware en het digitaliseren van de processen rondom de Omgevingswet ten behoeve van het DSO. Door uitstel van de Omgevingswet zal deze inzet ook doorschuiven. Voorgesteld wordt een budget van €188.094 over te hevelen naar 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Overheveling ICT overige budgetten | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
Het incidenteel budget voor eenmalige ICT kosten onvoorzien wordt voor €157.583 doorgeschoven naar 2022. In 2022 was een beperkt beroep op deze post nodig. Het doorgeschoven bedrag blijft beschikbaar voor de voorkomende onvoorziene kosten 2023. Uitvoeringsplan KISS (Raalte en Olst Wijhe): Project wordt later opgestart door de gemeenten, project schuift door naar 2023 (€38.000). Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
1e Nota van wijziging Begroting 2023 | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2023 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 36.900 | 1.612 | 38.512 | -1.745 | 36.767 |
Baten | 7.921 | 1.341 | 9.262 | -337 | 8.925 |
Saldo | -28.979 | -271 | -29.250 | 1.408 | -27.842 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Afstand tot de arbeidsmarkt | Lasten | -50 | 50 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Voordelig resultaat DOWR 2022 inzetten voor eenmalig tekort SOR, Belastingen 2023-2024 | Lasten | -150 | 100 | 50 | 0 | 0 |
Privacybudget | Lasten | -36 | 36 | 0 | 0 | 0 |
Duurzame toegankelijkheid archieven eenmalig budget | Lasten | -257 | 257 | 0 | 0 | 0 |
Duurzame toegankelijkheid structureel budget | Lasten | -33 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Datagedreven werken | Lasten | -150 | 150 | 0 | 0 | 0 |
Innovatieve werkgever voor jongeren | Lasten | -50 | 50 | 0 | 0 | 0 |
5 wetten | Lasten | -131 | 131 | 0 | 0 | 0 |
Wet open overheid | Lasten | 95 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Software Omgevingswet | Lasten | -188 | 188 | 0 | 0 | 0 |
Implementatie financieel systeem | Lasten | -188 | 188 | 0 | 0 | 0 |
Informatieveiligheid | Lasten | -225 | 225 | 0 | 0 | 0 |
Overheveling ICT overige budgetten | Lasten | -195 | 195 | 0 | 0 | 0 |
1e Nota van wijziging Begroting 2023 | Lasten | 0 | 1.331 | 1.486 | 632 | 749 |
Technische wijziging | Lasten | -184 | 1.149 | 683 | 900 | 918 |
Totaal lasten | -1.742 | 4.050 | 2.219 | 1.532 | 1.667 | |
Duurzame toegankelijkheid archieven eenmalig budget | Baten | -257 | 257 | 0 | 0 | 0 |
5 wetten | Baten | -36 | 36 | 0 | 0 | 0 |
Software Omgevingswet | Baten | -188 | 188 | 0 | 0 | 0 |
Implementatie financieel systeem | Baten | -67 | 67 | 0 | 0 | 0 |
Overheveling ICT overige budgetten | Baten | -38 | 38 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 250 | 324 | 117 | 78 | 80 |
Totaal baten | -336 | 910 | 117 | 78 | 80 | |
Saldo | 1.405 | -3.139 | -2.102 | -1.454 | -1.587 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 737 | 722 | 1.459 | 521 | 1.980 |
Putting | 801 | 1.390 | 2.191 | -514 | 1.677 |
Saldo | 64 | 668 | 732 | -1.035 | -303 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 2.170 | 756 | 2.927 | 31 | 2.958 |
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -2.170 | -756 | -2.927 | -31 | -2.958 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | Begroting 2022 | 36.900 | 7.921 | -28.979 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 517 | 180 | -337 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 1.859 | 658 | -1.201 | ||
Ambtelijke wijziging | -135 | -135 | 0 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 72 | 623 | 551 | ||
2e kwartaalrapportage 2022 | -702 | 15 | 717 | ||
Totaal programma | 38.511 | 9.262 | -29.249 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2022 | 737 | 801 | 64 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 86 | 237 | 151 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 1.374 | 1.374 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 8 | -105 | -113 | ||
2e kwartaalrapportage 2022 | 627 | -117 | -744 | ||
Totaal programma | 1.458 | 2.190 | 732 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2022 | 2.170 | 0 | -2.170 | |
4e kwartaalrapportage 2021 | 2.123 | 0 | -2.123 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 330 | 0 | -330 | ||
2e kwartaalrapportage 2022 | -1.696 | 0 | 1.696 | ||
Totaal programma | 2.927 | 0 | -2.927 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
ICT - Roadmap | 0.4 | Op koers | ||
Toekomst gericht werken | 0.4 | Op koers |