Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloosheid jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inburgering
Inburgering Inburgeringsplichtigen leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en gaan volwaardig aan de Nederlandse samenleving deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
De gemeente Deventer heeft niet voldaan aan de wettelijke taakstelling voor de tweede helft van 2021. Er zijn onvoldoende beschikbare woningen voor alle aandachtsgroepen waaronder statushouders binnen de gemeente. Daarnaast is een aandachtspunt de grote achterstand uit de vorige periode. Gemeente komt in samenspraak met de provincie tot een plan van aanpak.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
De taakstelling voor de eerste helft van 2022 is behaald. Met de corporaties zijn inmiddels afspraken gemaakt met als doel ook de taakstelling voor de 2e helft van 2022 te behalen. Streven is de achterstand die nog vanuit 2021 openstaat, in te lopen door het realiseren van een tussenvoorziening.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Cijfers volgen later dit jaarHistorie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Cijfers volgen later dit jaarHistorie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Cijfers volgen later dit jaarDoelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Bewindvoerder BAD is 16 maart jongstleden ontslagen. De financiele consequenties volgen in de tweede kwartaalrapportage. Inhoudelijke duiding en consequenties volgen via separate raadsmededelingen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
BAD Bewindvoering is ontslagen.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de crisis nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de koopkrachtontwikkelingen nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de koopkrachtontwikkelingen nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.Historie
Doelstelling - Een Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
De gemeente Deventer heeft niet voldaan aan de wettelijke taakstelling voor de tweede helft van 2021. Er zijn onvoldoende beschikbare woningen voor alle aandachtsgroepen waaronder statushouders binnen de gemeente. Daarnaast is een aandachtspunt de grote achterstand uit de vorige periode. Gemeente komt in samenspraak met de provincie tot een plan van aanpak. Deze prestaties wordt conform het amendement bij de begroting 2022 vervangen door een afzonderlijke doelstelling met prestaties tav Wet Inburgering.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
De taakstelling voor de eerste helft van 2022 is behaald. Met de corporaties zijn inmiddels afspraken gemaakt met als doel ook de taakstelling voor de 2e helft van 2022 te behalen. Streven is de achterstand die nog vanuit 2021 openstaat, in te lopen door het realiseren van een tussenvoorziening.Historie
Historie
Doelstelling - Bieden van passende ondersteuning en begeleiding
We streven naar maatwerk, werken volgens 1 plan 1 huishouden 1 regievoerder, creëren collectieve voorzieningen en sturen datagericht.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
In 7 van de 9 wijkteams wordt aan dit vereiste voldaan. 2 teams zijn onderbemenst waardoor een reactie enkele dagen langer op zich kan laten wachten. Het invullen van de vacatures heeft prioriteit.Historie
Historie
Doelstelling - Passende ondersteuning
Maatwerk: Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
Maatwerk II: We organiseren een sluitend vangnet van (regionale) zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
WMO Dienstverlening | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Autonome afwijking | |
In 2022 hebben we €17,9 miljoen begroot voor WMO Huishoudelijke hulp en Dienstverlening. De verwachting is dat de uitgaven lager uitkomen dan begroot (€1,5 miljoen). In de begroting is rekening gehouden met een volumegroei van 12% ten opzichte van 2021. Zoals verwacht neemt de zorgvraag toe, met name bij huishoudelijke hulp. Op de korte termijn kunnen we iedereen hulp bieden, maar op de langere termijn wordt het steeds uitdagender om tegemoet te komen aan de vraag door krapte op de arbeidsmarkt. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Lagere inkomsten CAK | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Overige afwijking | |
Cliënten betalen voor Wmo-zorg €19 per maand eigen bijdrage. Dit wordt geïnd door het CAK. Op dit moment vinden herstelacties eigen bijdrage plaats. Er is voor gekozen cliënten per 1 oktober 2022 (opnieuw) voor de eigen bijdrage aan te melden en niet met terugwerkende kracht per 1 oktober 2021. De schatting is dat dit totaal ruim €61.000 minder aan CAK inkomsten oplevert. De lagere inkomsten kunnen gedekt worden binnen het eigen programma. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Marke Zuid - aanpassing scheidsrechtersvereniging | 5.2 Sportaccommodaties | Budgetoverheveling | |
Het is de intentie dat de scheidsrechtersvereniging en omstreken (DSVenO) verhuist naar Sportpark Rielerenk en korfbalvereniging Devinco naar De Marke Zuid. Devinco heeft op De Marke Zuid de mogelijkheid om binnen en buiten te sporten op 1 locatie. De afspraken hierover moeten nog geformaliseerd worden. Het aandeel van de verhuizing van 2022 (€115.000) dient overgeheveld te worden om de verhuizing mogelijk te maken. In 2023 zal er dan een totaal bedrag van €230.000 beschikbaar zijn. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Investeringen en onderhoud buitensport 2022 | 5.1 Sportbeleid en activering | Budgetoverheveling | |
De renovatie van het grasveld op sportpark Borgele wordt samen uitgevoerd met de vervanging van veldverlichting op het sportpark. Het veld wordt 90 graden gedraaid waardoor twee volwaardige trainingsvelden ontstaan (nu is een trainingsveld smaller dan de minimale afmeting). Door de velden te draaien worden de verlichtingsmasten ook op andere plaatsen neergezet. Dit moet goed gecommuniceerd en afgestemd zijn met de buurt. Een goede participatie was niet mogelijk voor april dit jaar, de deadline voor het inzaaien van een grasveld. Voor een goed draagvlak is daarom besloten het een jaar te verschuiven naar begin 2023. Als het budget (€50.000) niet wordt overgeheveld is het niet mogelijk om het natuurgrasveld te draaien en de veldverlichting te vervangen en blijft de vereniging een smaller trainingsveld tot zijn beschikking hebben en de oude conventionele verlichting behouden. Bij het aanleggen van een nieuwe beregeningsinstallatie Sportpark Comschate Zuid wordt gekozen voor een pop up installatie. Dit is een nieuw type installatie die we niet eerder hebben aangelegd in Deventer. De materie bleek complexer en de levertijden van de materialen langer waardoor het niet haalbaar was om de planning van aanleg in de zomer te realiseren (wanneer de velden in groot onderhoud gaan). Wanneer de gelden (€45.000) niet worden overgeheveld kan de beregeningsinstallatie niet worden vervangen. De pomp en bron van sportpark Horsterhoek worden vervangen (€15.000). Door langere levertijd van materialen heeft de vervanging niet plaats kunnen vinden in 2022. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Koploperstraject Clientondersteuning | 6.2 Wijkteams | Budgetoverheveling | |
Met de middelen die Deventer krijgt voor het Koploperstraject (€400.000) willen we het aanbod, de vindbaarheid en kwaliteit van de onafhankelijke clientondersteuning (op alle leefgebieden) verbeteren. In 2022 wordt een deel van de middelen ingezet ten behoeve een extern projectleider die samen met partijen werkt aan een uitvoeringsplan waarin ook de besteding van de resterende middelen zal worden uitgewerkt. Dit plan zal in 2023 worden afgerond. In het 4e kwartaal 2022 zal het resterende bedrag worden overgeheveld. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Toegang WMO | 6.2 Wijkteams | Budgetoverheveling | |
Een bedrag ter hoogte van €278.000 kan nog niet worden besteed in 2022. Reden is dat eerst het team toegang sociaal domein moest worden gevormd, de wijkteams maken hier onderdeel van uit. Tijdens de startfase was nog niet goed aan te geven waar en op welke onderdelen versterking gewenst is en waar het vormingsproces nog extra aandacht behoeft. Nu er twee kwartalen verstreken zijn, wordt de behoefte zichtbaar. De kwaliteitsmedewerker heeft oog voor wat er goed gaat, maar zeker ook wat er verbeterd kan/moet worden. De middelen worden in 2023 ingezet om de samenwerking tussen diverse vakdisciplines te vergroten/verstevigen, met altijd in het achterhoofd dat het voor onze burger makkelijker en duidelijker wordt. De opdracht 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur blijft de basisgedachte, van waaruit we de teams versterken. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Dak- en thuisloze jongeren | 6.1 Samenkracht | Budgetoverheveling | |
In de 1e kwartaalrapportage 2022 is voor een projectleider kwetsbare jongeren gedurende vier jaar €100.000 beschikbaar. De vacature is inmiddels ingevuld en begin januari 2023 start de projectleider. De werkzaamheden van de projectleider schuiven dus met een jaar op. Voorstel is om het budget van 2022 over te hevelen naar 2026. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Reserve Sociaal Domein | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Herschikking | |
Het voorstel is om de middelen die voortvloeien uit de vrijval regionaal MO/BW in een aparte (nieuw in te stellen) reserve te storten. In de 2e kwartaalrapportage 2022 zijn deze middelen in de reserve Sociaal Domein gestort. De middelen die vanuit de vrijval beschikbaar komen moeten worden besteed aan projecten die voldoen aan het convenant Beschermd wonen/Maatschappelijke opvang. Om inzicht te blijven houden in de verschillende doelen is het voorstel om een nieuwe reserve in te stellen en deze Reserve MO/BW Lokaal te noemen. De huidige reserve MO/BW wordt hernoemd naar MO/BW Regionaal. Er wordt geen rente aan de reserve toegerekend. Het voorstel is om €1.555.290 vanuit de reserve Sociaal domein te storten in de reserve MO/BW Lokaal. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Corona compensatie | 9.0 Meerdere | Corona-effect | |
In 2020 heeft het college een afwegingskader corona vastgesteld voor instellingen. Eén van de maatregelen in het afwegingskader is dat instellingen met een negatief exploitatieresultaat in aanmerking komen voor een coronacompensatie. Om dit mogelijk te maken is net als voor 2020 ook in 2021 een tijdelijke subsidieverordening coronacompensatie instellingen gemeente Deventer opgesteld. Op 11 mei 2022 heeft de raad de tijdelijke subsidieverordening coronacompensatie instellingen 2021 gemeente Deventer vastgesteld. Naar aanleiding hiervan zijn er door maatschappelijke instellingen diverse aanvragen ingediend. Op basis van het verdelingsbesluit 2021 wordt de compensatie per instelling vastgesteld.. Via deze kwartaalrapportage worden de gehonoreerde compensaties in de begroting verwerkt. Een overzicht van de gehonoreerde compensaties staat in de bijlage. Voor Meedoen betreft het een bedrag van €150.000. De dekking komt uit de stelposten corona algemeen in het programma algemene dekkingsmiddelen. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Specifieke uitkering inburgeringsvoorzieningen | 6.1 Samenkracht | Budgetoverheveling | |
Met de taalbureaus is afgesproken dat zij per kwartaal factureren. Dat doen zij aan het einde van het kwartaal. De eerste trajecten onder de nieuwe wet inburgering zijn medio augustus van dit jaar gestart. Er zijn op dit moment nog geen betalingen verricht uit de specifieke uitkering inburgeringsvoorzieningen. Die verwachten we dit jaar nog wel te doen. In de 4e kwartaalrapportage nemen we de uiteindelijke stand mee en de verwachte overheveling van middelen naar 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Financieel administrateur binnen het BAD en Team manager BAD | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Overige afwijking | |
Afgelopen jaar is tijdelijk de functie van financieel administrateur binnen het BAD gecreëerd. Deze functie heeft inmiddels binnen het team zijn meerwaarde bewezen. Daarnaast is vanuit het intern onderzoek naar de betalingsfunctie binnen het BAD de aanbeveling aan de directie gedaan om deze functie structureel te maken. Voor 2022 bedragen de lasten €20.000 en voor 2023 ongeveer €39.700. Daarnaast is de vacature voor een teammanager Budget Adviesbureau Deventer (tijdelijk voor 1 jaar) uitgezet. Deze teammanager BAD zal als Coach, sparringpartner en leidinggevende in één aansturing geven aan het team BAD. Het aantal medewerkers op de afdeling is gegroeid door de diverse projecten. De lasten voor deze functie bedraagt ongeveer €124.000. Voorstel is beide functies te dekken uit de middelen die beschikbaar komen door de overheadsbijdrage (Gemeente Kampen en de toeslagenaffaire). Bij de voorjaarsnota 2023 wordt een voorstel gedaan voor structurele invulling van de functie financieel administrateur. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Eigen bijdragen beschermd wonen | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Autonome afwijking | |
De eigen bijdragen beschermd wonen blijven vanaf 2022 achter bij de begroting. Op basis van de realisatie tot en met september is de verwachte opbrengst €300.000. Dit is €150.000 lager dan het begroot bedrag van €450.000. De achtergrond hiervan is dat de openstelling van de Wlz (Wet langdurige zorg) vanaf 1-1-2021 voor mensen met psychische problematiek er toe heeft geleid dat er cliënten over zijn gegaan naar de Wlz en vanaf dat moment de eigen bijdrage ook richting Zorgkantoor (als hoofduitvoerder van de Wlz) is gegaan. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Budget Adviesbureau Deventer (BAD) | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Overige afwijking | |
Het team BAD wordt uitgebreid met 9,9 fte (gedeeltelijk tijdelijke contracten) voor de projecten SHV Kampen, Deltaview, Geldfit en KOT toeslagenaffaire. De dekking zal zijn door middelen van Rijksbijdrage en inkomsten die worden gegenereerd uit de projecten. De bijdrage voor de overhead wordt verrekend met programma Bedrijfsvoering. Binnen het team BAD worden werkzaamheden voor de Gemeente Kampen verricht n.a.v. een aanbesteding. Het contract loopt t/m 2026. De begroting zal op basis van het contract worden aangepast. Het te verwachten resultaat voor 2022 is €60.166 en voor 2023 t/m 2026 €87.480. Daarnaast heeft het team BAD werkzaamheden die betrekking hebben op de toeslagenaffaire. Project KOT en Toeslagenaffaire (betalingen gedupeerde): Voor het Project KOT heeft het programma een voorschot ontvangen. Dit zijn Rijksmiddelen die wij dienen te verantwoorden via Sisa verantwoording. Het restant van het budget zullen wij in de 4e kwartaalrapportage overhevelen. Het project toeslagenaffaire wordt op basis van de ingehuurde formatiekosten en overheadkosten opgenomen in de begroting en daar tegenover staat de vergoeding die wij kunnen declareren bij de belastingdienst. Het resultaat voor 2022 van ongeveer €197.494. De verwachting is dat het project met een jaar wordt verlengd. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Zinkgaten Polstraat 8-10 | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Autonome afwijking | |
Al gedurende een langere periode zijn aan de achterzijde, in de binnentuin, kleine zinkgaten opgetreden. Waar dit voorheen met relatief beperkte maatregelen kon worden opgelost is dat nu niet meer mogelijk. De tot nu toe gerealiseerde kosten van circa €70.000 worden gedekt binnen de reguliere klein onderhoud budgetten. Oplossing voor definitief herstel is het stabiliseren van de ondergrond door het injecteren van de grond met een groutmengsel. Dat wordt gedekt binnen het projectbudget voor de renovatie. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Regionale woonzorgvoorziening mensen met complexe problematiek | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Budgetoverheveling | |
De aflopende middelen voor de kosten van maatschappelijke ondersteuning aan cliënten binnen de te ontwikkelen regionale woonzorgvoorzieningen zijn geprognosticeerd opgenomen als reservering voor een bedrag van €1.440.000. De aanbieder Tactus is initiatiefnemer voor de realisatie van de regionale woonzorgvoorziening, waaronder het zoekproces naar een passende locatie. Het is Tactus nog niet gelukt een passende locatie te vinden. Hierdoor dient de reservering overgeheveld te worden naar 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Stichting Vangnet | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Stichting Vangnet is een belangrijke subsidiepartner voor met name de integratie van Eritrese inwoners die in Deventer verblijven (begonnen met voornamelijk jongeren). Inmiddels gaat het om een groep van 151 statushouders boven de 18 jaar (waaronder 67 jongeren en 84 volwassenen – ouders of alleenstaand ) en 98 kinderen onder de 18 jaar. Zonder hulp en begeleiding zijn deze gezinnen niet zelfredzaam en zullen ook niet zelfredzaam gaan worden. De zorgen draagt de stichting voor een deel nu vrijwillig of de kinderen in het gezin staan klaar voor de ouders. Het gaat vaak om basisschoolkinderen die in hun ontwikkeling worden belemmerd. In de nota nota-2022-833-Stichting-Vangnet is er voor de komende 4 jaar €154.299 (totaal €617.196) beschikbaar te stellen op basis van de noodzaak vanwege de kwetsbare doelgroep en de kostprijsdekkende huur geschat op ongeveer €25.000 per jaar (totaal €100.000), te dekken vanuit de de vrijval van BW/MO 2021 die gestort is in de reserve Sociaal Domein. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Stichting vluchtelingen | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Voor 2021 is aan VluchtelingenWerk een subsidie van €358.557 beschikt voor belangenbehartiging van vluchtelingen. VluchtelingenWerk heeft €139.663 minder gerealiseerd dan beschikt. Dat is mede veroorzaakt door corona en een lagere aantal gehuisveste statushouders. In 2022 en 2023 zal Vluchtelingenwerk meer inzet moeten plegen vanwege een (fors) hoger aantal gehuisveste (2022) en nog te huisvesten (2022 en 2023) statushouders. De subsidie voor 2021 wordt vastgesteld op €218.894. Het verschil vorderen we nu niet terug, maar mag VluchtelingenWerk als vooruit ontvangen betaling beschouwen voor de jaren 2022 en 2023. De middelen zijn bedoeld om de extra inzet van Vluchtelingenwerk in het kader van de verhoogde instroom in 2022 en 2023 en het inlopen van de taakstelling in 2022 op te vangen. VluchtelingenWerk moet deze middelen dan ook verantwoorden over de jaren 2022 en 2023. Het betreft incidentele middelen die we aan de reserve zouden toevoegen en beschikbaar blijft voor de doelgroep. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
1e Nota van wijziging Begroting 2023 | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2023 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 87.007 | 13.259 | 100.266 | 990 | 101.255 |
Baten | 4.402 | 772 | 5.174 | 2.634 | 7.808 |
Saldo | -82.605 | -12.487 | -95.092 | 1.645 | -93.447 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
WMO Dienstverlening | Lasten | -1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lagere inkomsten CAK | Lasten | -61 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Marke Zuid - aanpassing scheidsrechtersvereniging | Lasten | -114 | 114 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen en onderhoud buitensport 2022 | Lasten | -18 | 8 | 0 | 0 | 0 |
Toegang WMO | Lasten | -278 | 278 | 0 | 0 | 0 |
Dak- en thuisloze jongeren | Lasten | -100 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Corona compensatie | Lasten | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budget Adviesbureau Deventer (BAD) | Lasten | 1.877 | 870 | 367 | 367 | 367 |
Eigen bijdragen beschermd wonen | Lasten | -150 | -150 | -150 | -150 | -150 |
Regionale woonzorgvoorziening mensen met complexe problematiek | Lasten | -1.440 | 1.440 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Vangnet | Lasten | 179 | 179 | 179 | 179 | 0 |
Stichting vluchtelingen | Lasten | -139 | 139 | 0 | 0 | 0 |
1e Nota van wijziging Begroting 2023 | Lasten | 0 | 74 | 196 | 195 | 144 |
Technische wijziging | Lasten | 2.584 | 2.071 | 758 | 758 | 758 |
Totaal lasten | 990 | 5.023 | 1.350 | 1.349 | 1.219 | |
Lagere inkomsten CAK | Baten | -61 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen en onderhoud buitensport 2022 | Baten | -3 | 3 | 0 | 0 | 0 |
Budget Adviesbureau Deventer (BAD) | Baten | 1.877 | 870 | 367 | 367 | 367 |
Eigen bijdragen beschermd wonen | Baten | -150 | -150 | -150 | -150 | -150 |
Technische wijziging | Baten | 971 | 1.180 | -40 | -40 | -40 |
Totaal baten | 2.634 | 1.903 | 177 | 177 | 177 | |
Saldo | 1.603 | -3.119 | -1.173 | -1.172 | -842 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 549 | 2.657 | 3.206 | 1.932 | 5.138 |
Putting | 1.953 | 15.534 | 17.487 | -15 | 17.472 |
Saldo | 1.404 | 12.877 | 14.281 | -1.948 | 12.333 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 5.178 | 1.231 | 6.410 | -115 | 6.295 |
Inkomsten | 705 | 123 | 828 | -20 | 808 |
Saldo | -4.473 | -1.108 | -5.582 | 95 | -5.487 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Meedoen | Begroting 2022 | 87.007 | 4.402 | -82.605 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | -531 | -418 | 113 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 3.091 | 292 | -2.799 | ||
Investeringen buitensport 2022 | 54 | 9 | -45 | ||
Ambtelijke wijziging | 86 | 0 | -86 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 4.982 | 832 | -4.150 | ||
Renovatie Polstraat | 1.053 | 0 | -1.053 | ||
2e kwartaalrapportage 2022 | 4.522 | 56 | -4.466 | ||
Totaal programma | 100.264 | 5.173 | -95.091 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2022 | 549 | 1.953 | 1.404 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 1.378 | 1.378 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 2.799 | 2.799 | ||
Investeringen buitensport 2022 | 0 | 45 | 45 | ||
1w kwartaalrapportage 2022 | 385 | 3.800 | 3.415 | ||
Renovatie Polstraat | 0 | 1.053 | 1.053 | ||
2e kwartaalrapportage 2022 | 2.272 | 6.459 | 4.187 | ||
Totaal programma | 3.206 | 17.487 | 14.281 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2022 | 5.178 | 705 | -4.473 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 85 | -85 | |||
4e kwartaalrapportage 2021 | 789 | 61 | -728 | ||
Haalbaarheidsonderzoek sportvoorziening Bathmen | 242 | 42 | -200 | ||
Investeringen buitensport 2022 | 115 | 20 | -95 | ||
Totaal programma | 6.409 | 828 | -5.581 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Luchtbehandelingssysteem Fermerie | 5.2 | Behoeft aandacht | De inpassing van het luchtbehandelingssysteem blijkt complexer dan verwacht. Het systeem gaat m2 in beslag nemen die nu in gebruik zijn bij een maatschappelijke instelling. In de komende periode vinden hierover gesprekken plaats. | |
Nieuwbouw sporthal Bathmen | 5.2 | Op koers | Voortgang is conform planning, PvE gaat ter besluitvorming naar de raad waarbij geconstateerd kan worden dat o.a. de huidige marktontwikkelingen en de (ruimtelijke en bouwtechnische) specificaties in het PvE leiden tot een aanzienlijke kostenstijging. | |
Nieuwbouw sporthal Marke zuid | 5.2 | Op koers | Zie leidraad grote projecten | |
Renovatie Polstraat 8-10 | 6.81 | Op koers | Project bevindt zich in de uitvoeringsfase |