Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, her- inrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
De actualiteit
Een duidelijke ontwikkeling die wordt waargenomen is dat de gebruiksdruk op de openbare ruimte nog steeds flink aan het toenemen is en dit vraagt extra inspanningen om hier goed grip op te houden. Steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten vragen om een antwoord van de gemeente om hier allemaal op een verantwoorde manier een plek aan te geven. Je kan hierbij denken klimaatverandering, energietransitieopgave, participatie-initiatieven, fitheid/gezondheidsbehoeften, de inclusieve samenleving, nieuwe vormen van mobiliteit maar vooral dat wonen, werken en recreëren allemaal veel meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks levenspatroon.
Kortom dit vraagt om een duidelijke regie in die openbare ruimte die een ontwikkelende en faciliterende grondhouding in het beheer van de openbare ruimte nodig heeft. Naast deze houding is het ook onvermijdelijk dat dit een grotere claim gaat leggen op de beschikbare middelen in de komende jaren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte (schoon, heel en veilig)
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2022 gemiddeld met een 6,7.
Relatie met strategisch doel
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Zie ook onder 'Uitvoering groot onderhoud en vervangingsonderhoud. De aanpak van de Van Vlotenlaan wordt opgenomen in de buurtagenda voor Zandweerd Noord. De aanpak past daarmee integraal in de totale opgave in deze buurt.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Zie ook onder 'Uitvoering groot onderhoud en vervangingsonderhoud. De aanpak van de Van Vlotenlaan wordt opgenomen in de buurtagenda voor Zandweerd Noord. De aanpak past daarmee integraal in de totale opgave in deze buurt.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
De prestaties worden gehaald. Aandachtspunt is dat de voorbereiding vaak zoveel tijd kost dat het niet mogelijk blijkt om de uitvoering in hetzelfde jaar te realiseren.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
De prestaties worden gehaald. Aandachtspunt is dat de voorbereiding vaak zoveel tijd kost dat het niet mogelijk blijkt om de uitvoering in hetzelfde jaar te realiseren.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Na het opstellen van het MJOP is er gewerkt aan een systeemwijziging bij het opstellen van het MJOP. Voor Tuindorp en Zandweerd Noord wordt een zogenaamde buurtagenda opgesteld waarmee we in samenhang over de hele wijk heen een programma opstellen. Uit dit programma worden in de komende versies van het MJOP-MIND diverse projecten geprogrammeerd. Alleen de Tesselschadestraat wordt in 2022 uitgevoerd.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Na het opstellen van het MJOP is er gewerkt aan een systeemwijziging bij het opstellen van het MJOP. Voor Tuindorp en Zandweerd Noord wordt een zogenaamde buurtagenda opgesteld waarmee we in samenhang over de hele wijk heen een programma opstellen. Uit dit programma worden in de komende versies van het MJOP-MIND diverse projecten geprogrammeerd. Alleen de Tesselschadestraat wordt in 2022 uitgevoerd. De uitvoering van de Tesselschadestraat wordt afgerond in 2023.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Na het opstellen van het MJOP is er gewerkt aan een systeemwijziging bij het opstellen van het MJOP. Voor Tuindorp en Zandweerd Noord wordt een zogenaamde buurtagenda opgesteld waarmee we in samenhang over de hele wijk heen een programma opstellen. Uit dit programma worden in de komende versies van het MJOP-MIND diverse projecten geprogrammeerd. Alleen de Tesselschadestraat wordt in 2022 gerealiseerd.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Na het opstellen van het MJOP is er gewerkt aan een systeemwijziging bij het opstellen van het MJOP. Voor Tuindorp en Zandweerd Noord wordt een zogenaamde buurtagenda opgesteld waarmee we in samenhang over de hele wijk heen een programma opstellen. Uit dit programma worden in de komende versies van het MJOP-MIND diverse projecten geprogrammeerd. Alleen het Spijkerpad wordt in 2022 gerealiseerd.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Door de dynamiek in de ontwikkeling van deze buurt worden de wegen in andere volgorde aangepakt.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Door de dynamiek in de ontwikkeling van deze buurt worden de wegen in andere volgorde aangepakt.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
n.a.v. de behandeling van het bomenbeleidsplan heeft de raad een motie aangenomen waarin extra middelen gevraagd worden voor de uitvoering van dit planToelichting 2e kwartaal rapportage 2022
n.a.v. de behandeling van het bomenbeleidsplan heeft de raad een motie aangenomen waarin extra middelen gevraagd worden voor de uitvoering van dit planToelichting
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Door diverse oorzaken wijzigt een aantal zaken in de programmering van het groot onderhoud:- De onderhoudsprojecten langs de IJssel zijn tijdelijk stil gelegd in afwachting van de bredere studie naar de ontwikkelmogelijkheden van de IJsselzone. Deze projecten waren daar overigens de directe aanleiding toe. - De buurtaanpak Tuindorp en de buurtaanpak Zandweerd noord (inclusief Johannes van Vlotenlaan) zijn tijdelijk stil gezet. Hier wordt eerst een totaal overkoepelende integrale buurtagenda voor opgesteld zodat de programmering in deze buurten beter is afgestemd op alle opgaven die daar spelen. Dit vertaalt zich in de volgende versie van het MJOP-MIND. - Er wordt extra ingezet op het asfaltonderhoud.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Bij het realiseren van de groot onderhoudsopgave ondervinden we veel last van de almaar stijgende prijzen. Elders in deze rapportage wordt dit probleem opgevoerd als knelpunt op bestaand beleid. Mocht er geen extra geld beschikbaar komen dan zullen we richting het einde van het jaar enkele projecten niet kunnen realiseren. Dezelfde problematiek speelt ook bij de diverse vervangingsprojecten. Ook dit knelpunt wordt elders in deze rapportage opgevoerd. Vooralsnog blijft de prestatie gelijk. Indien er op basis van het gesignaleerde knelpunt rond de prijsstijgingen extra middelen beschikbaar komen dan blijft de output gelijk. Mocht dat niet het geval zijn dan zal worden geschrapt in de output.Toelichting
Historie
Doelstelling - Het verbeteren van de duurzame bereikbaarheid en doorstroming (bewuste inrichting)
Het verbeteren/optimaliseren van de (duurzame) bereikbaarheid en doorstroming.
Relatie met strategisch doel
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
De voorbereiding loopt. In 2022 worden de nodige kabels en leidingen verlegd. In 2023 wordt het werk zelf gerealiseerd. Een knelpunt rond indexering is elders in deze rapportage opgenomen.Doelstelling - Vergroten van het aantal verplaatsingen
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water (gezond en duurzaam).
Relatie met strategisch doel
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Door de complexe opgave bij het verbreden van de paden in relatie tot de bomen lijken de kosten hoger uit te worden dan bij de programmering geraamd. Dit betekent dat de aanpak van enkele paden wellicht in de programmering naar achteren geschoven moeten worden. We komen hier in de tweede kwartaalrapportage op terug.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Door de complexe opgave bij het verbreden van de paden in relatie tot de bomen lijken de kosten hoger uit te worden dan bij de programmering geraamd. Dit betekent dat de aanpak van enkele paden wellicht in de programmering naar achteren geschoven moeten worden. We komen hier in de tweede kwartaalrapportage op terug.Toelichting
Historie
Historie
Doelstelling - Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfsduur in de binnenstad (beleving). Aantrekkelijke leefstad voor de creatieve stedeling.
Relatie met strategisch doel
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Budget voor de pleinen is nu vrijwel uitgeput en er is nu een voorbereidingskrediet nodig voor het laatste plein van de drie pleinen namelijk de Nieuwe Markt. als dit niet gebeurt dan valt het projectteam stil en kunnen beloftes en toezeggingen aan de stad ten aanzien van de Lebuinuspleinen niet waargemaakt wordenHistorie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Budgetoverhevelingen MJOP-MIND | 2.1 Verkeer en vervoer | Budgetoverheveling | |
Vanwege diverse oorzaken als beschikbaarheid van aannemers, de na-effecten van corona en menskracht is een aantal projecten nog niet (op)gestart of zijn ze wel opgestart maar lopen door in 2023. Het gaat om de volgende projecten binnen diverse disciplines binnen het investeringsprogramma MJOP-MIND:
Wij verzoeken om de budgetten van bovengenoemde projecten over te hevelen naar 2023. Voor een aantal projecten is op dit moment nog niet met voldoende zekerheid aan te geven of deze projecten in 2022 worden afgerond of dat hier ook overgeheveld moet worden. Hier wordt in de vierde kwartaalrapportage 2022 verder op ingegaan. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Investeringen MJOP-MIND 2023 Verkeer en vervoer | 2.1 Verkeer en vervoer | Overige afwijking | |
Onlangs is het MJOP-MIND 2023 door het college vastgesteld. Daarin zitten diverse investeringswerken voor 2023. Deze worden gedekt door te beschikken over de vrijgevallen kapitaallasten binnen het betreffende deeltaakveld.
Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Investeringen MJOP-MIND 2023 Riolering | 7.2 Riolering | Overige afwijking | |
Eind 2021 is het Gemeentelijk RioleringsProgramma 2022-2026 vastgesteld door de raad. Hierbij is aangegeven dat de investeringen via het MJOP-MIND zouden lopen. Onlangs is het MJOP-MIND 2023 door het college vastgesteld. Daarin zitten de volgende investeringen voor riolering.
Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Prijsstijgingen exploitatie MJOP 2022 | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
Zowel bij de 1e als de 2e kwartaalrapportage 2022 hebben wij de raad geïnformeerd dat door stijgende brandstoffen-, grondstoffen- en loonprijzen de meerjarige onderhoudsprojecten, geprogrammeerd binnen het MJOP-MIND, onder grote druk te staan en dat wij overschrijdingen op projectbudgetten verwachten. Op dit moment voorzien we een overschrijding van €500.000 aan het einde van het jaar. De meeste overschrijdingen vinden plaats op product straten, wegen en pleinen (SWP) doordat de prijzen van asfalt- en elementenverhardingen zijn geëxplodeerd in 2022. Waar we kunnen proberen we dit binnen het programma op te vangen. Tot nu toe hebben we geprobeerd de prijsstijgingen op te vangen maar gaat wel ten koste gegaan van andere programmeringen, waardoor er vertraging in de uitvoering is ontstaan. Dit is voor de voortgang van de programmering 2022 niet meer houdbaar want dit komt de veiligheid en kwaliteit van de leefomgeving niet ten goede. Wij verzoeken dekking uit de algemene middelen te voorzien. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
De kosten voor de herinrichting Lebuinuspleinen zijn gestegen ten opzichte van de raming voor Grote Kerkhof en Stromarkt. Door stagnatie in leverantie van materialen zijn de kosten gestegen en heeft het projectteam meer inspanning moeten leveren. Door het projectteam is een finale raming gemaakt waarbij rekening is gehouden met recente ontwikkelingen en nazorgverplichtingen in 2023. Daaruit blijkt dat er nog €500.000 aanvullend budget benodigd zal zijn om het project volledig af te kunnen ronden. Door een eenmalige storting in de reserve kapitaallasten kunnen de kapitaallasten van €27.000 worden gedekt. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Budgetoverheveling NABO Diepenveen | 2.1 Verkeer en vervoer | Budgetoverheveling | |
Door de raad is bij de begroting 2022 €385.000 incidenteel beschikbaar gesteld voor de landelijke aanpak door het ministerie van Infrastructuur en Milieu van Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) waarbij alle publiek toegankelijke niet actief beveiligde overwegen en overpaden op het reizigersnet aangepakt worden; uiterlijk in 2023. In de gemeente Deventer zijn nog twee NABO’s (gelegen tussen de bewaakte overgangen van de Sallandsweg en de Schapenzandweg te Diepenveen). Uitgangspunt bij I&W is een gebiedsgerichte integrale benadering op basis van cofinanciering van 50% door het Rijk en 50% door de regio (gemeente en provincie). De kosten van het opheffen van de noordelijke NABO en mitigerende maatregel komt voor 100% ten laste van ProRail. De kosten voor beveiligen van de zuidelijke NABO zijn door ProRail bepaalt op €1,4 miljoen (exclusief gemeentelijke begeleidingsuren). Op basis van cofinanciering zal gemeente Deventer samen met de provincie bijdragen ter grootte van €700.000. De provincie hevelt haar deel van de bijdrage over naar de gemeente Deventer in de vorm van een subsidie. Deze subsidie hebben we grotendeels ontvangen. Gemeente Deventer draagt dit vervolgens af als bijdrage aan Prorail. Prorail dient ter voorbereiding nog een aantal onderzoeken te doen en door vertraging in verband met planning en ondercapaciteit schuift de uitvoering door naar 2024. Het beschikbare budget van €385.000 (waaronder €350.000 vaste bijdrage en €35.000 projectmanagement) is grotendeels niet benut. Tot nu toe zijn enkel projecturen gemaakt. Wij verzoeken om €25.000 budget over te hevelen naar 2023 ten behoeve van het projectmanagement en €350.000 over te hevelen naar 2024 ten behoeve van de uitvoering. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Budgetoverheveling Meekoppelkansen | 2.1 Verkeer en vervoer | Budgetoverheveling | |
We kunnen en moeten veel meer dan nu integraal programmeren en uitvoeren in onze wijken. Onze projecten waarmee we in de wijk aanwezig zijn, raken alle bewoners. Bij bewonersbijeenkomsten over een bepaald onderwerp worden altijd ook wensen geuit over heel andere onderwerpen zoals groen, hondenpoep of (zwerf)afvalproblematiek. Bij de begroting 2022 heeft de raad meerjarige incidentele middelen beschikbaar gesteld om de gezamenlijke programmering in wijken vanuit de gemeente en met partners verbeteren en om mee te koppelen met andere projecten in de wijken. Voor programma Leefomgeving is in 2022 een budget van €300.000 beschikbaar gesteld welke niet is aangewend in verband met vertraging en ondercapaciteit. Wij verzoeken om €300.000 over te hevelen naar 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Budgetoverheveling 4e stadsarrangement | 2.1 Verkeer en vervoer | Budgetoverheveling | |
In lijn met de motie "De nieuwe binnenstad" moet de binnenstad de komende jaren een transformatie ondergaan van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Samen met SDBM en de Provincie Overijssel wordt geïnvesteerd in de verdere vitalisering van de binnenstad. Programma Economie en Leefomgeving trekken gezamenlijk op bij dit project. Programma Leefomgeving heeft hiervoor €180.000 beschikbaar. In verband met vertraging en ondercapaciteit is het project in de zomer van 2022 opgestart. Dit project loopt in 2023 nog door. Voorstel is om €160.000 over te hevelen naar 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Energielasten Openbare verlichting | 2.1 Verkeer en vervoer | Risico | |
Binnen het programma zijn we binnen Openbare verlichting (OVL) recentelijk geconfronteerd met een concept-eindafrekening energielasten over de jaren 2020 en 2021. Deze eindafrekening komt niet onverwacht. Bij de jaarrekening 2021 is een nog te betalen bedrag opgenomen voor deze komende eindafrekening. De nu voorliggende concept-afrekening overstijgt de nog te betalen bedrag ruimschoots. De concept-eindafrekening heeft vragen bij ons opgeroepen die we op korte termijn met de energieleverancier gaan bespreken. Indien de definitieve uitkomst bekend is komen we er bij een eerstvolgende rapportage bij u op terug. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Budgetoverheveling bermbeheer | 5.7 Openbaar groen | Budgetoverheveling | |
Begin 2022 is het bermbeheerplan vastgesteld. Ter uitvoering van dit plan is bij de eerste kwartaalrapportage 2022 incidenteel €80.000 beschikbaar gesteld door de raad. De werkzaamheden worden momenteel uitgevoerd. Een deel van de werkzaamheden loopt over het jaar heen. De verwachting is dat €40.000 dit jaar over blijft. Wij verzoeken €40.000 over te hevelen naar 2023 ter afronding van de werkzaamheden. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Budgetoverheveling stormschade voorjaar 2022 | 5.7 Openbaar groen | Autonome afwijking | |
In het voorjaar 2022 hebben meerdere stormen gewoed die tot grote schade heeft geleid aan bomen. Hiervoor is bij de 1e kwartaalrapportage 2022 door de raad een incidenteel budget van €420.000 beschikbaar gesteld. Deze herstelkosten bestaan enerzijds uit directe kosten (inzetten bomenploegen voor afgevallen takken, onderhoudswerkzaamheden, omgevallen bomen) en anderzijds ter reservering om nieuwe bomen aan te planten (circa 120 bomen zijn omgewaaid). Daar het (aan)plantseizoen loopt van het najaar tot het voorjaar (in verband met de weercondities) verwachten we dat er nog budget nodig zal zijn voor het voorjaar 2023. Nog niet alle omgewaaide bomen zijn herplant. De oorzaak hiervan is dat niet alle bomen op dezelfde plek kunnen worden herplant. Voor deze bomen wordt nog naar een alternatieve locatie gezocht. Dit proces loopt nog. Op dit moment is er nog €190.000 budget over van hetgeen beschikbaar is gesteld. We hebben de raming opnieuw beoordeeld en we verwachten nog €120.000 aan budget nodig te hebben ter dekking van de kosten. €70.000 budget zal over blijven. Wij verzoeken om €120.000 over te hevelen naar 2023 en €70.000 terug te laten vloeien naar de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Financiële gevolgen droge zomer 2022 | 5.7 Openbaar groen | Knelpunt bestaand beleid | |
Bij de 2e kwartaalrapportage 2022 hebben wij het risico benoemd over de mogelijke gevolgen van de droge zomer 2022 op te vangen. Inmiddels is hier meer duidelijk over geworden. Vanwege de droge zomer in 2022 is er een neerslagtekort ontstaan waardoor het nodig is geweest om extra waterrondes uit te laten voeren ter voorkoming dat het openbare groen binnen gemeente Deventer zou gaan afsterven. Dit is uitgevoerd door het Groenbedrijf. De extra (onvoorziene) kosten bedragen €70.000. Binnen het eigen programma is er geen dekking gevonden. Wij verzoeken dekking uit de algemene middelen te voorzien. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Stijgende brandstofkosten Circulus | 2.1 Verkeer en vervoer | Risico | |
Circulus heeft ons geïnformeerd dat zij, als gevolg van de oorlog in Oekraïne, over 2022 een forse overschrijding voorzien op de brandstofkosten. Voor 2022 hebben zij aangegeven dekking binnen de eigen middelen te voorzien. Voor het begrotingsjaar 2023 verwacht Circulus een dekkingstekort van €1,7 miljoen te hebben op de brandstofkosten. Naar rato van het aandelenbelang zou het aandeel voor de gemeente Deventer worden geschat op €350.000. Dit heeft voornamelijk betrekking op de producten straatreiniging en huisvuilinzameling (afval) wat mogelijk zijn weerslag heeft op de dienstverleningsovereenkomsten buitenruimte en grondstoffen 2023. Circulus is nog met de aandeelhoudende gemeenten in gesprek. Indien er meer bekend is hoe dit dekkingstekort vorm gegeven zal gaan worden komen we hier bij een eerstvolgende rapportage op terug. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
1e Nota van wijziging Begroting 2023 | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2023 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Vrijgeven kredieten 2022 | 2.1 Verkeer en vervoer | Overige afwijking | |
Bij de 2e kwartaalrapportage 2022 is aanvullend krediet gevraagd voor een aantal investeringswerken. Wij verzoeken u om twee investeringskredieten te verhogen ter uitvoering van deze werken:
De bijbehorende kapitaallasten van circa €10.000 worden gedekt uit vrijvallende kapitaallasten binnen het programma. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 37.075 | 5.539 | 42.614 | -1.615 | 40.998 |
Baten | 14.686 | 129 | 14.816 | 356 | 15.171 |
Saldo | -22.388 | -5.410 | -27.798 | 1.971 | -25.827 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Herinrichting Lebuinuspleinen | Lasten | 0 | 0 | 27 | 27 | 27 |
---|---|---|---|---|---|---|
Prijsstijgingen exploitatie MJOP 2022 | Lasten | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Financiële gevolgen droge zomer 2022 | Lasten | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetoverhevelingen MJOP-MIND | Lasten | -1.390 | 1.390 | 0 | 0 | 0 |
Budgetoverheveling NABO Diepenveen | Lasten | -375 | 25 | 350 | 0 | 0 |
Budgetoverheveling Meekoppelkansen | Lasten | -300 | 300 | 0 | 0 | 0 |
Budgetoverheveling 4e stadsarrangement | Lasten | -160 | 160 | 0 | 0 | 0 |
Budgetoverheveling bermbeheer | Lasten | -40 | 40 | 0 | 0 | 0 |
Budgetoverheveling stormschade voorjaar 2022 | Lasten | -190 | 120 | 0 | 0 | 0 |
1e Nota van wijziging Begroting 2023 | Lasten | 0 | 1.181 | 1.035 | 1.035 | 1.035 |
Technische wijziging | Lasten | 269 | 977 | 5 | 5 | 5 |
Totaal lasten | -1.616 | 4.193 | 1.417 | 1.067 | 1.067 | |
Technische wijziging | Baten | 355 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 355 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 1.970 | -4.193 | -1.417 | -1.067 | -1.067 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 752 | 752 | 3.095 | 3.846 | |
Putting | 1.095 | 2.775 | 3.871 | 0 | 3.871 |
Saldo | 344 | 2.775 | 3.119 | -3.095 | 24 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 3.583 | 13.699 | 17.282 | 1.819 | 19.101 |
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | 1.117 | 1.117 |
Saldo | -3.583 | -13.699 | -17.282 | -702 | -17.984 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving | Begroting 2022 | 37.074 | 14.686 | -22.388 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 1.801 | 117 | -1.684 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 2.248 | 112 | -2.136 | ||
Afschrijven geluidsmaatregelen A1 | -104 | 0 | 104 | ||
Ambtelijke wijziging | 29 | 0 | -29 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 1.566 | -100 | -1.666 | ||
Totaal programma | 42.614 | 14.815 | -27.799 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2022 | 752 | 1.095 | 343 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 100 | 715 | 615 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 2.135 | 2.135 | ||
Afschrijven geluidsmaatregelen A1 | 0 | -104 | -104 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 99 | 29 | -70 | ||
2e kwartaalrapportage 2022 | 1.420 | 0 | -1.420 | ||
Totaal programma | 2.371 | 3.870 | 1.499 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2022 | 3.583 | 0 | -3.583 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 327 | 0 | -327 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 11.337 | 0 | -11.337 | ||
Fietsstructuur A1 | 320 | 0 | -320 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 295 | 0 | -295 | ||
2e kwartaalrapportage 2022 | 1.420 | 0 | -1.420 | ||
Totaal programma | 17.282 | 0 | -17.282 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Brederodelaan | 2.1 | Op koers | Uitvoering voorzien in 2023 | |
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Op koers | Inmiddels is het systeem ingevoerd en beschikken de meeste vergunninghouders over een digitale vergunning. Er zijn nog steeds enkele aandachtspunten waarover intensieve afstemming plaatsvindt met de leverancier. | |
Fietspad Boxbergerweg | 2.1 | Op koers | Uitvoering loopt en wordt in 2022 afgerond. | |
Fietspaden Koersenweg/Lage Steenweg | 2.1 | Op koers | Lage Steenweg is uit de programmering genomen. Deze kan met klein onderhoud nog een aantal jaren mee. Uitvoering van fietspad Koersenweg start eind 2022. | |
Fietspaden Rembrandtkade/Vliegend Hert | 2.1 | Op koers | Beide projecten worden uitgevoerd in 2023. | |
Fietspaden Spanjaardsdijk | 2.1 | Op koers | Uitvoering schuift naar 2023 mede doordat er grond aangekocht moet worden om het fietspad te kunnen realiseren. | |
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discussie ontstaan. | |
Fietsroutes Margijnenenk - Overstichtlaan | 2.1 | Op koers | Uitvoering wordt in 2022 afgerond. | |
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Behoeft aandacht | Planvorming stagneert bij het gedeelte van de gemeente Lochem. | |
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | De voorbereiding loopt en wordt binnenkort voorgelegd aan college en raad. | |
Geluidswal A-1 - Bathmen | 2.1 | Op koers | Werkzaamheden zijn klaar en financieel afgerond. | |
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 | Behoeft aandacht | Project is in uitvoering. Realisatie in 2022. Door stagnatie en externe ontwikkelingen van het project lopen de kosten fors op. Zie hiervoor ook hetgeen bij de afwijkingen is benoemd. | |
Johan van Vlotenlaan - L.B.V. | 2.1 | Behoeft aandacht | Voor Zandweerd Noord Schrijversbruurt wordt gewerkt aan een samenhangende buurtagenda. De Johannes van Vlotenlaan is voorlopig uitgesteld om in samenhang met de rest van de wijk te worden hergeprogrammeerd. | |
Omvormen fietspaden | 2.1 | Op koers | Afgerond | |
Pr. Margrietlaan - Bathmen | 2.1 | Op koers | Uitvoering loopt. Afronding straatwerk voorzien in 2022. Groen wordt in 2023 uitgevoerd. | |
Project de Braam | 2.1 | Op koers | Civieltechnische uitvoering is gereed. Groen in voorjaar 2023. | |
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Op koers | Voorbereiding loopt. Start uitvoering in 2022. | |
Reconstructie Havezathelaan | 2.1 | Op koers | Afgerond. | |
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | In de breedte blijven de investeringen wat achter bij de programmering. | |
Roessinksweg | 2.1 | Op koers | Ivm werkzaamheden aan kabels en leidingen start de uitvoering in het voorjaar van 2023. | |
Rotonde Westerberg | 2.1 | Op koers | Ivm de samenloop met het omvormen van het fietspad Spanjaarsdijk start uitvoering in 2023. | |
Siemelinksweg | 2.1 | Op koers | Project is uitgesteld naar 2023 in verband met de samenloop met groot onderhoudswerk aan de N348 door de provincie. Het werk aan de voorsorteervakken zal worden gecombineerd met het werk van de provincie en met het aanbrengen van een nieuwe deklaag op de rest van de Siemelinksweg. In het MJOP-MIND 2023-2026 zal herprogrammering plaats vinden. | |
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Behoeft aandacht | De uitvoering is gereed maar de financiële afwikkeling is nog niet afgerond. De gemeente is nog steeds in gesprek met Prorail en de aannemer waarbij de gemeente een financieel risico loopt als gevolg van opgevoerd meerwerk door de aannemer. Door de verdere uitstel weten we op dit moment niet wanneer we meer duidelijkheid te kunnen verschaffen. | |
Vervangen houten bruggen | 2.1 | Op koers | Voorbereiding loopt. Het blijkt erg lastig om de dit werk correct voorbereid te krijgen. Uitvoering is vooralsnog voorzien in 2023. | |
Vervanging Kaartleesapparatuur | 2.2 | Op koers | Inpassing en aansluiting (technisch) op ons huidige systeem zorgen voor enig oponthoud en momenteel worden alternatieve oplossingen bekeken. | |