Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het betreft de ontwikkeling van gemeentelijke gronden voorheen bekend onder de naam Bergweide 5.2, onderdeel van het voormalige complex Groot Bergweide. Onder de naam Teugseweg maakt het nu, tezamen met het Gasfabriekterrein, deel uit van het cluster Stadsentree. De Stadsentree omvat gronden van de gemeente, Postillion en McDonalds. In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. De oorspronkelijke gemeentelijke grondexploitatie is sinds 2015 onderdeel geworden van een gebiedsontwikkeling dat werd getrokken door ontwikkelaar Explorius met de werktitel ‘Deventer Experience’. Het plan voorzag in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldeed aan de gemeentelijke ambities voor het gebied. Gemeente en Explorius werkten samen op basis van een intentieovereenkomst aan de haalbaarheid van de ontwikkeling. Daarin was ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. Deze samenwerking is in 2021 beëindigd en de ontwikkelingen zijn tijdelijk gepauzeerd in afwachting van de uitkomsten van het project Mobiliteit Poort van Deventer. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Verwezen wordt naar het project Mobiliteit Poort van Deventer. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Om die reden is in overleg, en met wederzijdse instemming, met Explorius de intentieovereenkomst beëindigd. Na het beëindigen van de samenwerking met Explorius is het project tijdelijk gepauzeerd. Zodra de resultaten van het project Mobiliteit Poort van Deventer bekend zijn wordt gezocht naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied. Dat gaat in samenwerking met alle eigenaren en gebruikers van het gebied. Een bijzondere situatie geldt voor de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is de oude carpoolplaats inmiddels opgeheven. De nieuwe carpoolplaats is geprojecteerd op de grond van het Postillion. Met Postillion is overeenstemming bereikt over de inrichting en de kwaliteit van deze carpoolplaats. De financiering vindt plaats op basis van een 50 – 50 kostenverdeling tussen gemeente en Postillion. De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland, bedoeld als compensatie voor het opheffen van de oude carpoolplaats. De gemeentelijke bijdrage in de aanlegkosten worden betaald uit die provinciale vergoeding. Daarvoor is een overeenkomst gesloten. Inmiddels is deze carpoolplaats gerealiseerd. In het gebied kan ook een reclamemast worden opgericht. Met de initiatiefnemer Greenledwalls is inmiddels een overeenkomst gesloten voor de huur van de grond waarop de mast wordt opgericht. Greenledwalls heeft de procedure voor een omgevingsvergunning opgestart. De raad heeft bedenkingen geuit bij het plaatsen van de reclamemast. Met name een conceptadvies van Rijkswaterstaat met betrekking tot de frequentie van wisseling van de reclame-uitingen op de led-schermen speelt hierin een rol. In verband met de verkeersveiligheid wil Rijkswaterstaat deze frequentie van 6 seconden opschroeven naar 12 uur. Greenledwalls geeft aan het project door te zetten maar dat de drempel voor het lokale MKB hierdoor hoger wordt om te adverteren. Hoewel het vergunningentraject een zaak van Greenledwalls en de gemeentelijke vergunningsverlening, heeft dit effect op de gebiedsontwikkeling zelf. Het niet doorgaan van de reclamemasten maakt het dat de grond niet kan worden uitgegeven, hetgeen leidt tot een afname van het planresultaat van de grondexploitatie. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Door het pauzeren van de activiteiten nvt | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
De huidige grondexploitatie wordt ultimo 2022 afgesloten. Dat gebeurt nadat de transacties rond de carpoolplaats medio 2022 zijn afgerond. De grondexploitatie kent een nadelig resultaat van €163.000, uitgaande van uitgifte van de grond onder de reclamemast. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Zie hierboven. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het netto risicoprofiel bedraagt € 250.000, verband houdend met de grondopbrengsten voor de reclamemast. De transactie is pas definitief zodra de omgevingsvergunning voor de mast is verleend. Daarover bestaan nog enkele onzekerheden. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Door beëindiging van de activiteiten n.v.t. Zie hierboven | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Alle partijen zijn volledig geïnformeerd. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |